Resultatbaseret læring og ledelse

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B770041102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master

Fagnummer: B770041101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-02-2022


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B770041101

Fagtitel

Resultatbaseret læring og ledelse

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab

Godkendelsesdato

02-02-2022

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Poul Aaes Nielsen poul@ps.au.dk Institut for Statskundskab, AU

Udbudssteder

Odense

Niveau

Master

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

Adgangsberettiget til Master i offentlig ledelse. 

Studerende der har bestået faget Resultatbaseret styring og ledelse, fagnr. 8045901, og Resultatmålinger og resultatbaseret læring og ledelse, fagnr. B770007101, kan ikke følge dette fag på grund det faglige overlap. 

Formål og sigte

Fokus på resultater og krav om at skabe løbende forbedringer udgør i dag et grundvilkår for de fleste offentlige ledere. Der formuleres i stigende grad resultatmål, udvikles indikatorer, indsamles data og offentliggøres resultatinformation om offentlige organisationer. Formålene med resultatbaseret styring og resultatmålinger kan være mange, og der argumenteres for, at det skaber et bedre udgangspunkt for organisatorisk læring, mere oplyste beslutninger, bedre ledelse og styring, større ansvarlighed og i sidste ende bedre resultater. Alligevel er det omstridt, hvilket potentiale resultatbaseret ledelse rummer i forhold til forbedring af offentlig organisationers resultater. Kritikken lyder bl.a. at resultatmålinger ofte opfattes som et demotiverende kontrolredskab, at resultatinformationen kun sjældent bliver anvendt i ledelsesmæssige beslutninger og at resultatbaseret styring fører til deciderede negative effekter såsom målfiksering, gaming, snyd og en ny dokumentationsbyrde. 

Formålet med dette fag er at klæde de studerende bedre på til at forstå og udnytte mulighederne i resultatmål og resultatbaseret læring og ledelse. Det handler bl.a. om, hvad der udgør relevante resultater i den offentlige sektor, hvordan resultater i praksis kan måles, samt hvordan målingerne efterfølgende kan bruges til forskellige ledelsesmæssige formål, herunder ikke mindst til at skabe organisatorisk læring. Vi vil både beskæftige os med hvordan man generelt skaber gode rammer for organisatorisk læring, samt hvordan man konkret kan bruge mål og resultatmålinger til at skabe organisatorisk læring, som man kan handle på. Samtidig vil der være fokus på, hvordan man kan implementere data-understøttet og resultatbaseret læring og ledelse, så man undgår at skabe demotiverede medarbejdere og andre negative effekter. Et element heri er også, hvordan man kan bruge mål og feedback i ledelsen af individuelle medarbejdere fx i forbindelse med MUS-samtaler. Gennem hele faget vil der være fokus på at give de studerende kompetencer til at kunne analysere og forbedre brugen af resultatmål og resultatbaseret læring og ledelse i de studerendes egne organisationer.

Indhold

På faget får de studerende mulighed for at arbejde med deres egen ledelse i forhold til at udøve resultatbaseret ledelse. Herunder vil fokus bl.a. være på at kunne analysere og diskutere anvendelsen af resultatinformation og konsekvenserne af resultatbaseret læring og ledelse (både de tilsigtede og de utilsigtede) samt hvilke faktorer der kan påvirke dette. Endelig får deltagerne mulighed for at reflektere over, hvordan resultatbaseret læring og ledelse kan designes, implementeres og anvendes med henblik på at fremme positive effekter og undgå de negative.
Faget introducerer de studerende til en række vigtige aspekter ved resultatbaseret styring, ledelse og læring. Faget berører bl.a. følgende emner:

  • Hvad er formålene med og forventningerne til resultatmålinger og resultatbaseret ledelse og læring?
  • Hvad betyder resultater, når vi arbejder med den offentlige sektor, og hvordan kan resultater i praksis måles? 
  • Hvordan kan resultatmåling i praksis designes, og hvilke hensyn er vigtige at afveje?
  • Hvordan undgår man at skabe demotiverede medarbejdere – og kan resultatbaseret ledelse bruges som løftestang til øge medarbejdernes motivation?
  • Hvordan kan man bruge resultatinformation til at skabe organisatorisk læring og bedrive data-understøttet læring og ledelse?

Målbeskrivelse - viden

Ved fagets afslutning er det målet, at de studerende kan:
• demonstrere viden om centrale begreber og teorier relateret til resultat og resultatbaseret styring, ledelse og læring.
• demonstrere viden om konkrete problemstillinger relateret til resultatbaseret styring, ledelse og læring.

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved fagets afslutning er det målet, at de studerende kan:
• demonstrere færdigheder, således at de kan redegøre for forskellige måder, hvorpå resultatmålinger og resultatbaseret ledelse og læring kan tilrettelægges, herunder hvilke hensyn der ligger bag forskellige designvalg.
• demonstrere færdigheder, så de kritisk kan vurdere designet, implementeringen, anvendelsen og effekterne af resultatbaseret styring, ledelse og læring.

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved fagets afslutning er det målet, at de studerende kan:
• demonstrere kompetencer, således at de selvstændigt kan anvende teorier og tilgange til at analysere og diskutere mulighederne for og de forventede effekter af at benytte resultatmålinger og resultatbaseret ledelse og læring i den studerendes egen organisation – herunder at kunne reflektere over deres egen lederrolle i relation til resultatbaseret ledelse. 

Litteratur

Den endelige litteratur meddeles i læseplanen.

Undervisningsform

Faget læses i Aarhus.

Faget vil indeholde korte elementer af forelæsning, men vil fortrinsvis indeholde dialogbaseret undervisning med vægt på fælles diskussioner. Undervisningen vil fokusere på de studerendes egne organisationer. Derudover vil der indgå case-baseret undervisning, hvor deltagerne med udgangspunkt i de læste tekster skal analysere og vurdere cases med henblik på at udvikle analytiske og problemløsende kompetencer.

Arbejdsbelastning

Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag.

Aktivitet og antal timer forventes fordelt således:

Konfrontationstimer 30

Forberedelse 70

Eksamensforberedelse og eksamen 35

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær eksamen: December / januar
Reeksamen: Februar

Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Synopsis med mundtlig prøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Den mundtlige eksamen har en varighed af 30 minutter.   

Omfang

Synopsen må højst fylde 5 sider à 2.400 anslag (ekskl. forside, litteraturliste og eventuelle bilag).

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler er tilladt.

Indlevering af besvarelse

Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.

ECTS-point

5

Uddybende information

En synopsis er et skriftligt oplæg til en mundtlig eksamen. Synopsen vil typisk tage udgangspunkt i en praktisk problemstilling vedr. resultatbaseret læring, ledelse eller styring i den studerendes egen organisation, og indeholde en indkredsning af et problemfelt, en problemformulering, en beskrivelse af casen samt en teoretisk baseret analyse. Synopsen kan evt. afsluttes med en perspektivering, hvor der bl.a. kan åbnes op for yderligere perspektiver eller andre dele af pensum, der kan være relevante at inddrage i relation til den valgte problemformulering. Ved bedømmelsen anlægges en helhedsvurdering, som inkluderer både den skriftlige (synopsen) og den mundtlige del af eksamen. Ved den mundtlige eksamen kan der stilles spørgsmål til alle dele af pensum, men typisk på en måde der vedrører den skriftlige synopsis.

Denne eksamensform er altid individuel.

EKA

B770041102

Ekstern kommentar

Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Resultatbaseret styring og ledelse, fagnr. 8045901 og B770007101.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.


Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2022 Valgfag FMOL Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Efterår 2022 Valgfag Master i offentlig ledelse Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense
Efterår 2022 Valgfag FMOL 2019 Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Poul Aaes Nielsen poul@ps.au.dk Institut for Statskundskab, AU

Deltagerbegrænsning

40