Resultatbaseret læring og ledelse
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
- Hvad er formålene med og forventningerne til resultatmålinger og resultatbaseret ledelse og læring?
- Hvad betyder resultater, når vi arbejder med den offentlige sektor, og hvordan kan resultater i praksis måles?
- Hvordan kan resultatmåling i praksis designes, og hvilke hensyn er vigtige at afveje?
- Hvordan undgår man at skabe demotiverede medarbejdere – og kan resultatbaseret ledelse bruges som løftestang til øge medarbejdernes motivation?
- Hvordan kan man bruge resultatinformation til at skabe organisatorisk læring og bedrive data-understøttet læring og ledelse?
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Ved fagets afslutning er det målet, at de studerende kan:
• demonstrere færdigheder, således at de kan redegøre for forskellige måder, hvorpå resultatmålinger og resultatbaseret ledelse og læring kan tilrettelægges, herunder hvilke hensyn der ligger bag forskellige designvalg.
• demonstrere færdigheder, så de kritisk kan vurdere designet, implementeringen, anvendelsen og effekterne af resultatbaseret styring, ledelse og læring.
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning er det målet, at de studerende kan:
• demonstrere kompetencer, således at de selvstændigt kan anvende teorier og tilgange til at analysere og diskutere mulighederne for og de forventede effekter af at benytte resultatmålinger og resultatbaseret ledelse og læring i den studerendes egen organisation – herunder at kunne reflektere over deres egen lederrolle i relation til resultatbaseret ledelse.
Litteratur
Undervisningsform
Faget læses i Aarhus.
Faget vil indeholde korte elementer af forelæsning, men vil fortrinsvis indeholde dialogbaseret undervisning med vægt på fælles diskussioner. Undervisningen vil fokusere på de studerendes egne organisationer. Derudover vil der indgå case-baseret undervisning, hvor deltagerne med udgangspunkt i de læste tekster skal analysere og vurdere cases med henblik på at udvikle analytiske og problemløsende kompetencer.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag.
Aktivitet og antal timer forventes fordelt således:
Konfrontationstimer 30
Forberedelse 70
Eksamensforberedelse og eksamen 35
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
En synopsis er et skriftligt oplæg til en mundtlig eksamen. Synopsen vil typisk tage udgangspunkt i en praktisk problemstilling vedr. resultatbaseret læring, ledelse eller styring i den studerendes egen organisation, og indeholde en indkredsning af et problemfelt, en problemformulering, en beskrivelse af casen samt en teoretisk baseret analyse. Synopsen kan evt. afsluttes med en perspektivering, hvor der bl.a. kan åbnes op for yderligere perspektiver eller andre dele af pensum, der kan være relevante at inddrage i relation til den valgte problemformulering. Ved bedømmelsen anlægges en helhedsvurdering, som inkluderer både den skriftlige (synopsen) og den mundtlige del af eksamen. Ved den mundtlige eksamen kan der stilles spørgsmål til alle dele af pensum, men typisk på en måde der vedrører den skriftlige synopsis.
Denne eksamensform er altid individuel.
EKA
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Resultatbaseret styring og ledelse, fagnr. 8045901 og B770007101.
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2022 | Valgfag | FMOL | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Efterår 2022 | Valgfag | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense | |
Efterår 2022 | Valgfag | FMOL 2019 | Master i offentlig ledelse - 2022 | Master i offentlig ledelse (FMOL) | Odense |