Faglig formidling: Kultur, medier og målgrupper
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Charlotte Halmø Kroløkke | charlottekro@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber (00) |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anne Nørkjær Bang | annenb@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber (00) | Odense |
Signe Uldbjerg Mortensen | siu@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber (00) | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning
- have forskningsbaseret viden om kulturformidlingens historie og kulturkritiske grundlag
- have viden om medier og genrer i kulturformidling
- have viden om relevante problemstillinger inden for kulturformidling og -kritik
- have viden om digital kommunikation
Det karriereforberedende forløb:
Den studerende skal efter endt forløb kunne:
- have kendskab til kompetenceforståelser og hvilke kompetencer man selv besidder
- have viden om relevante karrieretemaer og forhold på det nuværende og fremtidige arbejdsmarked
- kunne identificere, hvordan man skaber værdi på arbejdsmarkedet og i samfundet
Målbeskrivelse - færdigheder
- kunne redegøre for forskellige kulturformidlingsgenrer
- kunne mestre udvalgte formidlingsteknikker og feedback
- kunne identificere og analysere relevante problemstillinger i forhold til kulturformidling
Det karriereforberedende forløb:
Den studerende skal efter endt forløb kunne:
- vurdere, hvordan egne kompetencer kan bringes i spil i kontekster uden for undervisningslokalet
- koble erfaringer fra praksis til det, man lærer på sin uddannelse
- sætte sig karrieremæssige mål og handle på dem
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
- kunne anvende konkrete formidlingsteknikker og reflektere over deres strategiske anvendelsesmuligheder indenfor kulturformidling
- kunne reflektere over fagrelevante formidlingsteknikkers medie- og genremæssige styrker og begrænsninger
- kunne løse opgaver i grupper
Det karriereforberedende forløb:
Den studerende skal efter endt forløb kunne:
- tage initiativer til at bringe sine kompetencer i spil i praksis
- udvikle samarbejdsrelationer og opgaveløsninger i samspil med andre
- tage ansvar for egen karriereudvikling.
Indhold
Faget har til formål at bibringe den studerende kommunikative og formidlingsmæssige kompetencer samt en kulturhistorisk og -teoretisk forståelse af formidlingsdimensionen. Der lægges især vægt på at introducere til forskellige formidlingsteknikker og midler i praktisk kulturformidling, herunder introduktion til forskellige medier og genrer samt digital kommunikation og mediestrategier. Disse introduktioner munder ud i konkrete øvelser, hvor den studerende skal udvikle egne kulturformidlingsprodukter samt erhverve sig kompetencer i projektledelse. Den studerende præsenteres for og øves i forskellige former for feedback, fx mundtlig og/eller skriftligt fra underviser, peer feedback og selvevaluering. Med udgangspunkt i én eller flere kulturfagligt relevante cases, undervises der i 2-3 konkrete formidlingsformer (fx skriftlig, mundtlig, auditiv, visuel eller digital formidling).
Det karriereforberedende forløb:
I det karriereforberedende forløb vil den studerende blive trænet i at udnytte egne karriereressourcer i en praktisk kontekst og reflektere over egne erfaringer i løbet af semestret. Temaer i undervisningen kan fx inkludere kompetenceforståelser, netværk og relationer, strategi og planlægning, jobsøgning samt viden om det nuværende og fremtidige arbejdsmarked.
Undervisnings- og arbejdsformer
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan anvendes på kurset: forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, oplæg, dialog, diskussioner, øvelser, e-læring, summemøder, refleksionspapirer og -spørgsmål, gruppeoplæg, peerfeedback og instruktor- og underviserfeedback, case- og problembased learning.
Bemærk venligst: Studerende, der også er tilmeldt projektorienterede forløb (praktik), skal ikke deltage i den obligatoriske Career Management Skills undervisning i forbindelse med deres valgfag, da denne undervisning i stedet indgår som en del af deres projektorienterede forløb.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen portfolio, men kan også bestå af andre aktiviteter for eksempel mundtlige oplæg, mindre skriftlige afleveringer og andet.
Feedback:
Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvordan feedback rammesættes og afvikles.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
Der lægges vægt på en case-baseret undervisning, der veksler mellem underviseroplæg, studenteroplæg og gruppearbejde. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Undervisningen omfatter 3 timer pr. uge i 13 uger, eller hvad der svarer til i alt 39 timer. Hertil kommer 4 undervisningsgange á 3 timer i Career Management Skills samt tilhørende opgaver og øvelser. Som en del af forløbet indgår den studerende i et gruppeforløb med en mentor fra en offentlig eller privat virksomhed, organisation eller institution. Den studerende vil her, sammen med sin gruppe, drøfte og udforske temaer fra undervisningen samt få indsigt i mentors arbejdsopgaver og arbejdsplads.
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Den afsluttende prøve består af to mindre hjemmeopgaver inden for medier som foredrag, rapport, populærvidenskabelig artikel, pressemeddelelse, hjemmeside, interviews, udstilling m.m. eller inden for et teoretisk felt. Medierne vælges af underviseren i samarbejde med holdet. Opgaverne afleveres som portefølje. Der gives en samlet karakter for porteføljen.
Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende prøve, at undervisningsdeltagelsen i det Karriereforberedende forløb er bestået. Se eksamensbestemmelser her for det Karriereforberedende forløb.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Udprøve | H910011102, Karriereforberedende forløb | H910011101, Karriereforberedende forløb |
Overgangsbestemmelser
Skema for faget
Yderligere information
- 23. september kl. 9-12
- 7. oktober kl. 9-12
- 4. november kl. 9-12
- 25. november kl. 9-12