Læringsteknologi 2
Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet
Undervisningssprog: Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.
EKA: T560033102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor
Fagnummer: T560033101
ECTS-point: 15
Godkendelsesdato: 22-09-2022
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Fagnummer
Fagtitel
ECTS-point
15
Intern kursuskode
Ansvarligt studienævn
Administrationsenhed
Godkendelsesdato
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jacob Nielsen | jani@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology |
Kamilla Juel Sørensen | kjs@tek.sdu.dk | TEK Uddannelseskoordinering og -support |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Gunver B. Majgaard | gum@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology | |
Patricia Bianca Lyk | pabl@mmmi.sdu.dk | SDU Game Development and Learning Technology |
Undervisningssekretær
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Målbeskrivelse - viden
Den studerende kan:
-Forstå læringsteoretiske paradigmer som kan danne grundlag for udvikling og analyse af læringsteknologi
-Forstå principper for HCI og anvendelsen HCI i udviklingen læringsteknologi
-Redegøre for gamification (game-based learning) og hvordan man kan anvende spilelementer i design af læringsteknologi
-Forstå principper for kvalitative brugertest i forbindelse med udvikling af læringsteknologi
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
-anvende og analysere læringsteori i forbindelse med design og analyse af læringsteknologi
-implementere og brugerteste en kørende prototype af læringsapplikationen
-anvende spil-elementer i som designgreb til udvikling af læringsteknologi
-planlægge, gennemføre og analysere brugertest i forbindelse med udvikling af læringsteknologi
-planlægge og gennemføre undervisning hvori læringsteknologi indgår
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
-vurdere og analysere læringsteknologi med udgangspunkt i læringsteori
-omsætte lærings- og spilparadigmer til udvikling af læringsteknologi
-analysere vurdere bruger brugertest
Indhold
Læringsteknologi 2 er en forsættelse af læringsteknologi 1 med temaet læringsteknologi.
Kurset består af en teoridel, teori om læring og metoder til design og test af læringssystemer (5 ECTS point), og en projektdel, Semesterprojekt Læring (10 ECTS point).
Undervisningen inddrager avancerede læringsteoretiske paradigmer og bruger test. I undervisningen diskuteres anvendelsen af nye teknologier i form af i Virtual and Augmented Reality og Robotteknologi undervisningssammenhænge. Derudover inddrages væsentlige design og udviklingsmetoder herunder HCI, brugertest, brugerinddragelse og iterative udvikling.
I projektdelen skal de studerende udarbejde en interaktiv prototype til en læring, til hvilken de også skal bruge den viden om programmering, de har fået i kurserne i Web programmering 4 (OB-WP4 T560034101) Virtual and Augmented Reality 1 (OB-VRAR1 T560036101) og/eller Hardware og robotteknologi 3(OB-HW3 T560035101).
Teori
Centrale begreber, som behandles teoretisk såvel som analytisk og designmæssigt, er bla.
1.Brugertest, usabilitytest, “quick and dirty” testing og “think-aloud”
2.Didaktik herunder fx Robo-didaktik
3.Læringsparadigmer fortsat: fx erfaringsbaseret læring, tavs og eksplicit viden, stadier i færdighedstilegnelse, barrierer mod læring, praksisbaseret læring, læring igennem livet
4.Human Computer Interaction i relation til læringsteknologi
Projekt
Projektet varer ca. 12 uger, og skal introducere den studerende til uddannelsens faglige verden og styrke den studerendes personlige kompetence inden for formidling. Semesterprojektet udarbejdes i grupper.
De studerende skal anvende teknikker fra semestrets programmeringsmoduler og viden om design af systemer til læring i arbejdet med projektet.
URL til Skemaplan
Antal undervisningstimer
Undervisningsform
Klasseundervisning, diskussioner samt udarbejdelse af projektrapport.
Undervisningstimer
Undervisning (Teori om Læring): 48 timer
Projektarbejde: svarende til ca. 48 timer
Undervisningssprog
Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Eksamensbestemmelser
Tidsmæssig placering
Ved semesterets udgang
Udprøvninger
Læringsteknologi 2
EKA
T560033102
Navn
Læringsteknologi 2
Beskrivelse
Bedømmelsen baseres på helhedsvurdering af:
1) (Teori)
Teorivurderingen afvikles som en individuel, mundtlig prøve med det formål at få belyst, om den studerende kan redegøre detaljeret for semestrets teori. Relevante porteføljeopgaver kan inddrages i fremlæggelsen.
2) (Projekt)
Projekteksamen er en individuel, mundtlig prøve med udgangspunkt i grupperapporten. Projektet indgår som bedømmelsesgrundlag.
Der er ikke fastsat nogen bestemt rækkefølge for prøvens forskellige dele.
Ved fastsættelsen af karakter vil den studerendes præstation i projektet og teori indgå med samme vægt.
Eksamensbetingelser:
Porteføljeopgaverne skal være afleveret, og de formelle krav til omfang og afleveringsfrister skal være opfyldt.
Den studerende skal have deltaget aktivt i projektarbejdet og udarbejdelsen af projektrapporten. Den studerendes aktive deltagelse i projektforløbet anerkendes via den studerendes underskrift på den afleverede projektrapport.
Prøveform
Mundtlig prøve
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
ECTS-point
15
Uddybende eksamensinformation
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved den ordinære eksamen.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2021 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense | 4 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense | 4 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2023 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense | 4 |
Forår 2023 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2021 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense | 4 |
Forår 2023 | Obligatorisk | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense | 4 |