Læringsteknologi 2

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

Undervisningssprog: Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.
EKA: T560033102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

Fagnummer: T560033101
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 22-09-2022


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

T560033101

Fagtitel

Læringsteknologi 2

ECTS-point

15

Intern kursuskode

OB-LT2

Ansvarligt studienævn

Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet

Administrationsenhed

Mærsk McKinney Møller Instituttet

Godkendelsesdato

22-09-2022

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Jacob Nielsen jani@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology
Kamilla Juel Sørensen kjs@tek.sdu.dk TEK Uddannelseskoordinering og -support

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Gunver B. Majgaard gum@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology
Patricia Bianca Lyk pabl@mmmi.sdu.dk SDU Game Development and Learning Technology

Undervisningssekretær

Navn E-mail Institut By
Anna Schollain avs@tek.sdu.dk TEK Uddannelseskoordinering og -support

Udbudssteder

Odense

Niveau

Bachelor

Udbudsterminer

Forår

Varighed

1 semester

Målbeskrivelse - viden

Den studerende kan:

-Forstå læringsteoretiske paradigmer som kan danne grundlag for udvikling og analyse af læringsteknologi
-Forstå principper for HCI og anvendelsen HCI i udviklingen læringsteknologi
-Redegøre for gamification (game-based learning) og hvordan man kan anvende spilelementer i design af læringsteknologi
-Forstå principper for kvalitative brugertest i forbindelse med udvikling af læringsteknologi

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende kan:
-anvende og analysere læringsteori i forbindelse med design og analyse af læringsteknologi
-implementere og brugerteste en kørende prototype af læringsapplikationen
-anvende spil-elementer i som designgreb til udvikling af læringsteknologi
-planlægge, gennemføre og analysere brugertest i forbindelse med udvikling af læringsteknologi
-planlægge og gennemføre undervisning hvori læringsteknologi indgår

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende kan:

-vurdere og analysere læringsteknologi med udgangspunkt i læringsteori
-omsætte lærings- og spilparadigmer til udvikling af læringsteknologi
-analysere vurdere bruger brugertest

Indhold

Læringsteknologi 2 er en forsættelse af læringsteknologi 1 med temaet læringsteknologi. 

Kurset består af en teoridel, teori om læring og metoder til design og test af læringssystemer (5 ECTS point), og en projektdel, Semesterprojekt Læring (10 ECTS point).

Undervisningen inddrager avancerede læringsteoretiske paradigmer og bruger test. I undervisningen diskuteres anvendelsen af nye teknologier i form af i Virtual and Augmented Reality og Robotteknologi undervisningssammenhænge. Derudover inddrages væsentlige design og udviklingsmetoder herunder HCI, brugertest, brugerinddragelse og iterative udvikling. 

I projektdelen skal de studerende udarbejde en interaktiv prototype til en læring, til hvilken de også skal bruge den viden om programmering, de har fået i kurserne i Web programmering 4 (OB-WP4 T560034101) Virtual and Augmented Reality 1 (OB-VRAR1 T560036101) og/eller Hardware og robotteknologi 3(OB-HW3 T560035101).

Teori
Centrale begreber, som behandles teoretisk såvel som analytisk og designmæssigt, er bla.
1.Brugertest, usabilitytest, “quick and dirty” testing og “think-aloud”
2.Didaktik herunder fx Robo-didaktik
3.Læringsparadigmer fortsat: fx erfaringsbaseret læring, tavs og eksplicit viden, stadier i færdighedstilegnelse, barrierer mod læring, praksisbaseret læring, læring igennem livet    
4.Human Computer Interaction i relation til læringsteknologi

Projekt
Projektet varer ca. 12 uger, og skal introducere den studerende til uddannelsens faglige verden og styrke den studerendes personlige kompetence inden for formidling. Semesterprojektet udarbejdes i grupper.

De studerende skal anvende teknikker fra semestrets programmeringsmoduler og viden om design af systemer til læring i arbejdet med projektet.


URL til Skemaplan

Antal undervisningstimer

96 timer per semester

Undervisningsform

Klasseundervisning, diskussioner samt udarbejdelse af projektrapport. 


Undervisningstimer

Undervisning (Teori om Læring): 48 timer

Projektarbejde: svarende til ca. 48 timer

Undervisningssprog

Dansk. Såfremt studerende eller underviser er ikke-dansktalende, vil undervisningen foregå på engelsk.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

Ved semesterets udgang

Udprøvninger

Læringsteknologi 2

EKA

T560033102

Navn

Læringsteknologi 2

Beskrivelse

Bedømmelsen baseres på helhedsvurdering af:

1)  (Teori)

Teorivurderingen afvikles som en individuel, mundtlig prøve med det formål at få belyst, om den studerende kan redegøre detaljeret for semestrets teori. Relevante porteføljeopgaver kan inddrages i fremlæggelsen.

2)  (Projekt)

Projekteksamen er en individuel, mundtlig prøve med udgangspunkt i grupperapporten. Projektet indgår som bedømmelsesgrundlag.

Der er ikke fastsat nogen bestemt rækkefølge for prøvens forskellige dele.

Ved fastsættelsen af karakter vil den studerendes præstation i projektet og teori indgå med samme vægt.

Eksamensbetingelser: 
Porteføljeopgaverne skal være afleveret, og de formelle krav til omfang og afleveringsfrister skal være opfyldt.

Den studerende skal have deltaget aktivt i projektarbejdet og udarbejdelsen af projektrapporten. Den studerendes aktive deltagelse i projektforløbet anerkendes via den studerendes underskrift på den afleverede projektrapport.

Prøveform

Mundtlig prøve

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

ECTS-point

15

Uddybende eksamensinformation

Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved den ordinære eksamen.  

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Forår 2024 Obligatorisk Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2021 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4
Forår 2024 Obligatorisk Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4
Forår 2024 Obligatorisk Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2023 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4
Forår 2023 Obligatorisk Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2021 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4
Forår 2023 Obligatorisk Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4

Studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode
Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2021 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4 F23, E23
Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2021 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4 F24
Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4 E22
Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4 F24, E24
Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4 F23, E23
Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2022 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4 F25
Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2023 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4 E23
Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2023 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4 F24, E24
Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi, optag 2024 Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Bachelor i spiludvikling og læringsteknologi | Odense 4 E24