Digital Research - Research med sociale medier

Studienævn for Cand.public

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B370023102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B370023101
ECTS-point: 2.5

Godkendelsesdato: 12-10-2022


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B370023101

Fagtitel

Digital Research - Research med sociale medier

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

2.5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Cand.public

Godkendelsesdato

12-10-2022

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Kasper Haugaard kaha@journalism.sdu.dk Journalistik

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår, Forår

Varighed

1 semester

Anbefalede forudsætninger

Bachelor i journalistik, statskundskab, samfundsfag eller færdigheder svarende dertil.

Formål og sigte

Faget har til formål at styrke journalister i at foretage målrettet online research med henblik på at nå flere og bedre kilder, stærkere og dybere dokumentation.

Indhold

Digital research er en del af den basale og nødvendige værktøjskasse for journalister. Alle kan Google sig frem til officielle kilder og tilegne sig den mest nødvendige dokumentation til dagens nyhedshistorie. Men hvis man vil et spadestik dybere, må journalisten kunne benytte mere målrettede redskaber til at skaffe kilder og dokumentation. 
Dette fag fokuserer på, hvordan man bedst researcher ved hjælp af sociale medier og finder de bedste historier og kilder.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende vil opnå viden om:
  • Digital research
  • Sociale medier
  • Samtaler og netværk

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende vil opnå færdigheder inden for:
  • Indsamle offentlig tilgængelige data
  • Indsamle kilder og oplysninger via sociale medier

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende vil opnå kompetencer i: 
  • Verificere kilder og oplysninger fra sociale medier.
  • Finde øjenvidner, når der er ”breaking news”.
  • Bruge sociale medier til at overvåge de gode historier
  • Råd og vejledning i at bruge sociale medier til at skabe din journalistiske profil

Litteratur

Pensum består primært af online tilgængelig litteratur og undervisningsmateriale. 

Eksempler på sekundært pensum:

  • Hopmann, David & Skovsgaard, Morten: Forskningsmetoder i journalistik og politisk kommunikation (2014) Hans Reitzels Forlag. 
  • Fra Data Handbook 2 (online eller download som PDF) Kapitel 05: Kennydy, H., Allen, W, et al. ”Data Visualisations: Newsroom Trends and Everyday Engagements” udgivet af European Journalism Centre and Google News Initiative
  • Andersen, Bøgh Lotte & Møller Hansen, Kasper & Klemmensen, Robert m.fl.: Metoder i Statskundskab (2012) Reitzels forlag (genudgivet med opdateringer i 2020). 
  • Rogers, Simon: Facts are Sacred (2013), Guardian Books.
  • Stalph, Florian: Classifying Data Journalism, A content analysis of daily data-driven stories (2017).
  • Repenning, Boy Rasmus: Fra datasæt til journalistik, nr. 1, 2018, Journalistica, s. 27.
  • Wien, Charlotte; Journaivismen og positivlistikken (2005) Nordicom.

Undervisningsform

Undervisningen er digital og kan tilgås via itslearning.

Faget samlæses med Digital Research - Research med sociale medier (deltid) - B390008101

Arbejdsbelastning

Undervisning (online): 10 timer
Pensum: 20 timer
Hjemmeopgave: 37 timer
Vejledning: 0,5 timer
I alt: 67,5 timer   

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Eksamen:

Ordinær: Primo juni/januar
Reeksamen: Medio/ultimo august/februar 

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

I løbet af semestret.

Omfang

Én studerende: 

5 normalsider (en normalside svarer til 2.400 anslag inklusive mellemrum og noter, men eksklusive bilag i form af kildeliste, logbog eller research-notater) + illustrative screendumps eller embeds fra sociale medier.

For hver ekstra person lægges 2 normalsider oveni, dvs. to studerende skriver maks. 7 normalsider, tre studerende skriver maks. 9 normalsider og fire studerende skriver maks. 11 normalsider.

Antallet af anslag skal fremgå af opgavens forside. Overskrides det maksimale antal anslag eller fremgår antallet af anslag ikke af opgavens forside kan den afvises, hvilket resulterer i et brugt eksamensforsøg.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt.

Indlevering af besvarelse

Digitalt.

ECTS-point

2.5

Uddybende information

Den studerende vælger en begivenhed indenfor det seneste år, det kunne være et terrorangreb, en fejring, et event, noget, der er foregået på en bestemt dato, på et bestemt tidspunkt. 

Den studerende skal skrive en strategi for, hvordan han/hun ville dække begivenheden med udgangspunkt i de værktøj, han/hun har tilegnet sig i faget. 
 
Forslag til disposition: 
Kort beskrivelse af begivenheden. 
Kort beskrivelse af medie, den studerende forestiller sig at dække begivenheden for. 
Beskrivelse af strategi for at dække begivenheden – illustration af pointer med screendumps eller embeds af fx tweets eller Facebook-opdateringer. Hvordan finder den studerende kilder/hvilke kilder finder den studerende?
Refleksion på en halv til en hel side over, hvordan den studerende kan forberede dsg på at dække fremtidige begivenheder. 

Vedr. reeksamen i samme eksamenstermin:
Hvis man ikke består den ordinære eksamen har man, ved reeksamen, mulighed for at indlever en revideret udgave af den oprindelige opgave.

EKA

B370023102

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Kasper Haugaard kaha@journalism.sdu.dk Journalistik Odense

URL til Skemaplan

Odense
Vis fuldt skema (start E23)
Vis fuldt skema (start F24)