Digital Research - Research med sociale medier
Studienævn for Cand.public
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B370023102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Kandidat
Fagnummer: B370023101
ECTS-point: 2.5
Godkendelsesdato: 12-10-2022
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
Faget har til formål at styrke journalister i at foretage målrettet online research med henblik på at nå flere og bedre kilder, stærkere og dybere dokumentation.
Indhold
Digital research er en del af den basale og nødvendige værktøjskasse for journalister. Alle kan Google sig frem til officielle kilder og tilegne sig den mest nødvendige dokumentation til dagens nyhedshistorie. Men hvis man vil et spadestik dybere, må journalisten kunne benytte mere målrettede redskaber til at skaffe kilder og dokumentation.
Dette fag fokuserer på, hvordan man bedst researcher ved hjælp af sociale medier og finder de bedste historier og kilder.
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende vil opnå færdigheder inden for:
- Indsamle offentlig tilgængelige data
- Indsamle kilder og oplysninger via sociale medier
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende vil opnå kompetencer i:
- Verificere kilder og oplysninger fra sociale medier.
- Finde øjenvidner, når der er ”breaking news”.
- Bruge sociale medier til at overvåge de gode historier
- Råd og vejledning i at bruge sociale medier til at skabe din journalistiske profil
Litteratur
Pensum består primært af online tilgængelig litteratur og undervisningsmateriale.
Eksempler på sekundært pensum:
- Hopmann, David & Skovsgaard, Morten: Forskningsmetoder i journalistik og politisk kommunikation (2014) Hans Reitzels Forlag.
- Fra Data Handbook 2 (online eller download som PDF) Kapitel 05: Kennydy, H., Allen, W, et al. ”Data Visualisations: Newsroom Trends and Everyday Engagements” udgivet af European Journalism Centre and Google News Initiative
- Andersen, Bøgh Lotte & Møller Hansen, Kasper & Klemmensen, Robert m.fl.: Metoder i Statskundskab (2012) Reitzels forlag (genudgivet med opdateringer i 2020).
- Rogers, Simon: Facts are Sacred (2013), Guardian Books.
- Stalph, Florian: Classifying Data Journalism, A content analysis of daily data-driven stories (2017).
- Repenning, Boy Rasmus: Fra datasæt til journalistik, nr. 1, 2018, Journalistica, s. 27.
- Wien, Charlotte; Journaivismen og positivlistikken (2005) Nordicom.
Undervisningsform
Undervisningen er digital og kan tilgås via itslearning.
Faget samlæses med Digital Research - Research med sociale medier (deltid) - B390008101
Arbejdsbelastning
Undervisning (online): 10 timer
Pensum: 20 timer
Hjemmeopgave: 37 timer
Vejledning: 0,5 timer
I alt: 67,5 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Eksamen:
Ordinær: Primo juni/januar
Reeksamen: Medio/ultimo august/februar
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Eksamen
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Dansk
Varighed
I løbet af semestret.
Omfang
Én studerende:
5 normalsider (en normalside svarer til 2.400 anslag inklusive mellemrum og noter, men eksklusive bilag i form af kildeliste, logbog eller research-notater) + illustrative screendumps eller embeds fra sociale medier.
For hver ekstra person lægges 2 normalsider oveni, dvs. to studerende skriver maks. 7 normalsider, tre studerende skriver maks. 9 normalsider og fire studerende skriver maks. 11 normalsider.
Antallet af anslag skal fremgå af opgavens forside. Overskrides det maksimale antal anslag eller fremgår antallet af anslag ikke af opgavens forside kan den afvises, hvilket resulterer i et brugt eksamensforsøg.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt.
Indlevering af besvarelse
Digitalt.
ECTS-point
2.5
Uddybende information
Den studerende vælger en begivenhed indenfor det seneste år, det kunne være et terrorangreb, en fejring, et event, noget, der er foregået på en bestemt dato, på et bestemt tidspunkt.
Den studerende skal skrive en strategi for, hvordan han/hun ville dække begivenheden med udgangspunkt i de værktøj, han/hun har tilegnet sig i faget.
Forslag til disposition:
Kort beskrivelse af begivenheden.
Kort beskrivelse af medie, den studerende forestiller sig at dække begivenheden for.
Beskrivelse af strategi for at dække begivenheden – illustration af pointer med screendumps eller embeds af fx tweets eller Facebook-opdateringer. Hvordan finder den studerende kilder/hvilke kilder finder den studerende?
Refleksion på en halv til en hel side over, hvordan den studerende kan forberede dsg på at dække fremtidige begivenheder.
Vedr. reeksamen i samme eksamenstermin:
Hvis man ikke består den ordinære eksamen har man, ved reeksamen, mulighed for at indlever en revideret udgave af den oprindelige opgave.
EKA
B370023102