Digital Research - Grundlæggende datajournalistik
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
Indhold
Målbeskrivelse - viden
- Datasikkerhed
- Digital research
- Offentlige data registre
- Dataanalysens faldgruber
Målbeskrivelse - færdigheder
- Indsamle offentlig tilgængelige data
- Behandle og analysere datasæt
Målbeskrivelse - kompetencer
- Bruge dataanalysen i sin historie
- Formidle data bedst muligt
- Foretage digitale sikkerhedsforanstaltninger.
Litteratur
- Hopmann, David & Skovsgaard, Morten: Forskningsmetoder i journalistik og politisk kommunikation (2014) Hans Reitzels Forlag.
- Fra Data Handbook 2 (online eller download som PDF) Kapitel 05: Kennydy, H., Allen, W, et al. ”Data Visualisations: Newsroom Trends and Everyday Engagements” udgivet af European Journalism Centre and Google News Initiative
- Andersen, Bøgh Lotte & Møller Hansen, Kasper & Klemmensen, Robert m.fl.: Metoder i Statskundskab (2012) Reitzels forlag (genudgivet med opdateringer i 2020).
- Rogers, Simon: Facts are Sacred (2013), Guardian Books.
- Stalph, Florian: Classifying Data Journalism, A content analysis of daily data-driven stories (2017).
- Repenning, Boy Rasmus: Fra datasæt til journalistik, nr. 1, 2018, Journalistica, s. 27.
- Wien, Charlotte; Journaivismen og positivlistikken (2005) Nordicom.
Undervisningsform
Undervisningen er digital og kan tilgås via itslearning.
Faget samlæses med Digital Research - Grundlæggende datajournalistik (deltid) - B390007101
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Eksamen:
Ordinær: Primo juni/januar
Reeksamen: Medio/ultimo august/februar
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Én studerende:
- Skrevne medier: maks 5 normalsider fordelt ud over én eller flere artikler.
- Lyd: maks 10 minutter fordelt ud over et eller flere indslag/programmer.
- Video: maks 7 minutter fordelt ud over et eller flere indslag/programmer.
Ved lydproduktioner lægges der 3 minutter oveni. Det vil sige maks 13 minutter ved to studerende, 16 min. ved tre studerende, 19 minutter ved fire studerende.
Ved video lægges der 2 minutter oveni. Det vil sige maks 9 minutter ved to studerende, 11 min. ved tre studerende, 13 minutter ved fire studerende.
Web osv: defineres i samarbejde med en vejleder baseret på ovenstående krav til diverse platforme.
Metoderapporten: maks 2 normalsider. For hver ekstra studerende lægges 1 normalside oveni.
OBS: Hvis opgaven indeholder journalistisk produktion, skal den kunne publiceres uden ændringer. Altså må man ikke inkludere kilder, som medvirker under forudsætning af, at opgaven ikke offentliggøres.
1 normalside svarer til 2.400 anslag inklusive mellemrum og noter, men eksklusive bilag, indholdsfortegnelse og litteraturlist.
Antallet af anslag skal fremgå af opgavens forside.
Overskrides det maksimale sideomfang eller fremgår det ikke af opgavens forside kan det afvises, hvilket resulterer i et brugt eksamensforsøg.
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Den studerende skal aflevere en journalistisk produktion i form af artikel, web-formidling, lydindslag eller videoproduktion. Produktionen skal indeholde mindst en historie (eller en serie af historier), der i sin research indeholder mindst en af de metoder, der er undervist i på faget.
- research
- formidling af researchen i en journalistisk produktion, der kan udgives i et medie i form af lyd, video, web eller artikel.
- en metodereport
Produktionen skal suppleres af en metoderapport, hvor den studerende redegør for valg og fravalg i researchprocessen. Rapporten er en mulighed for at reflektere over research-forløbet og forklare evt. problemer eller udfordringer.
Vedr. reeksamen, i samme eksamenstermin:
Hvis man ikke består den ordinære eksamen har man, ved reeksamen, mulighed for at indlever en revideret udgave af den oprindelige opgave.