Digital Research - Grundlæggende datajournalistik

Studienævn for Cand.public

Undervisningssprog: Dansk
EKA: B370022102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B370022101
ECTS-point: 2.5

Godkendelsesdato: 12-10-2022


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B370022101

Fagtitel

Digital Research - Grundlæggende datajournalistik

Undervisningssprog

Dansk

ECTS-point

2.5

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Cand.public

Godkendelsesdato

12-10-2022

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Kasper Haugaard kaha@journalism.sdu.dk Journalistik

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår, Forår

Varighed

1 semester

Anbefalede forudsætninger

Bachelor i journalistik, statskundskab, samfundsfag eller færdigheder svarende dertil.

Formål og sigte

Faget har til formål at styrke journalister, der vil i gang med at lave datajournalistik. Det viser, hvordan man som journalist kan nå flere og bedre kilder ved hjælp af data, sikre stærkere og dybere dokumentation, valid databehandling og dermed skabe og formidle solid og troværdig journalistik.

Indhold

Digital research er en del af den basale og nødvendige værktøjskasse for journalister. Alle kan Google sig frem til officielle kilder og tilegne sig den mest nødvendige dokumentation til dagens nyhedshistorie. Men hvis man vil et spadestik dybere, må journalisten kunne benytte mere målrettede redskaber til at skaffe dokumentation og data online. 
I dette fag undervises der i indsamling af data og analyse af data fra officielle dataregistre og den studerende bliver klædt på til at opføre sig sikkert og ansvarligt i forhold til kildehåndtering digitalt. 

Målbeskrivelse - viden

Den studerende vil opnå viden om:
  • Datasikkerhed
  • Digital research
  • Offentlige data registre
  • Dataanalysens faldgruber

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende vil opnå færdigheder inden for:
  • Indsamle offentlig tilgængelige data
  • Behandle og analysere datasæt

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende vil opnå kompetencer i: 
  • Bruge dataanalysen i sin historie
  • Formidle data bedst muligt
  • Foretage digitale sikkerhedsforanstaltninger.

Litteratur

Pensum består primært af online tilgængelig litteratur og undervisningsmateriale. 

Eksempler på sekundært pensum:

  • Hopmann, David & Skovsgaard, Morten: Forskningsmetoder i journalistik og politisk kommunikation (2014) Hans Reitzels Forlag. 
  • Fra Data Handbook 2 (online eller download som PDF) Kapitel 05: Kennydy, H., Allen, W, et al. ”Data Visualisations: Newsroom Trends and Everyday Engagements” udgivet af European Journalism Centre and Google News Initiative
  • Andersen, Bøgh Lotte & Møller Hansen, Kasper & Klemmensen, Robert m.fl.: Metoder i Statskundskab (2012) Reitzels forlag (genudgivet med opdateringer i 2020). 
  • Rogers, Simon: Facts are Sacred (2013), Guardian Books.
  • Stalph, Florian: Classifying Data Journalism, A content analysis of daily data-driven stories (2017).
  • Repenning, Boy Rasmus: Fra datasæt til journalistik, nr. 1, 2018, Journalistica, s. 27.
  • Wien, Charlotte; Journaivismen og positivlistikken (2005) Nordicom.

Undervisningsform

Undervisningen er digital og kan tilgås via itslearning.

Faget samlæses med Digital Research - Grundlæggende datajournalistik (deltid) - B390007101

Arbejdsbelastning

Undervisning (online): 15 timer
Pensum: 5 timer
Hjemmeopgave: 47 timer
Vejledning: 0,5 timer
I alt: 67,5 timer   

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Eksamen:

Ordinær: Primo juni/januar 
Reeksamen: Medio/ultimo august/februar

Udprøvninger

Eksamen

Navn

Eksamen

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

I løbet af semestret. 

Omfang

Én studerende: 

  • Skrevne medier: maks 5 normalsider fordelt ud over én eller flere artikler.
  • Lyd: maks 10 minutter fordelt ud over et eller flere indslag/programmer.
  • Video: maks 7 minutter fordelt ud over et eller flere indslag/programmer.
For hver ekstra studerende lægges 2 normalsider oveni, dvs. to studerende skriver maks. 7 normalsider, tre studerende skriver maks. 9 normalsider og fire studerende skriver maks. 11 normalsider.

Ved lydproduktioner lægges der 3 minutter oveni. Det vil sige maks 13 minutter ved to studerende, 16 min. ved tre studerende, 19 minutter ved fire studerende.

Ved video lægges der 2 minutter oveni. Det vil sige maks 9 minutter ved to studerende, 11 min. ved tre studerende, 13 minutter ved fire studerende.

Web osv: defineres i samarbejde med en vejleder baseret på ovenstående krav til diverse platforme. 

Metoderapporten: maks 2 normalsider. For hver ekstra studerende lægges 1 normalside oveni.

OBS: Hvis opgaven indeholder journalistisk produktion, skal den kunne publiceres uden ændringer. Altså må man ikke inkludere kilder, som medvirker under forudsætning af, at opgaven ikke offentliggøres.

1 normalside svarer til 2.400 anslag inklusive mellemrum og noter, men eksklusive bilag, indholdsfortegnelse og litteraturlist.
Antallet af anslag skal fremgå af opgavens forside.

Overskrides det maksimale sideomfang eller fremgår det ikke af opgavens forside kan det afvises, hvilket resulterer i et brugt eksamensforsøg.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt.

Indlevering af besvarelse

Digitalt. 

ECTS-point

2.5

Uddybende information

Den studerende skal aflevere en journalistisk produktion i form af artikel, web-formidling, lydindslag eller videoproduktion. Produktionen skal indeholde mindst en historie (eller en serie af historier), der i sin research indeholder mindst en af de metoder, der er undervist i på faget. 

Eksamensopgaven kan udformes ved eksempelvis at bestå af en artikelserie målrettet et større dansk dagblad om forurening af grundvand i en række kommuner. Researchen til artiklerne kan eksempelvis bestå af:
Indsamling af data om forurening af grundvand fordelt på kommuner samt analyse af data om grundvandet.
 
Opgaven kan naturligvis løses med afsæt i mange elementer fra undervisningen, men for at løse opgaven skal mindst en metode indgå. Historien skal målrettes et bestemt medie efter eget valg, og bliver vurderet på om produktionen er tilpasses mediets karakteristika.

Opgaven skal altså indeholde:

  • research
  • formidling af researchen i en journalistisk produktion, der kan udgives i et medie i form af lyd, video, web eller artikel.
  • en metodereport

Produktionen skal suppleres af en metoderapport, hvor den studerende redegør for valg og fravalg i researchprocessen. Rapporten er en mulighed for at reflektere over research-forløbet og forklare evt. problemer eller udfordringer.

Vedr. reeksamen, i samme eksamenstermin:
Hvis man ikke består den ordinære eksamen har man, ved reeksamen, mulighed for at indlever en revideret udgave af den oprindelige opgave.

EKA

B370022102

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Kasper Haugaard kaha@journalism.sdu.dk Journalistik Odense

URL til Skemaplan

Odense
Vis fuldt skema (start E23)
Vis fuldt skema (start F24)