
Strategi og forretningsforståelse
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B830802102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master
Fagnummer: B830802101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 16-02-2022
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jacob Lyngsie | jaly@sam.sdu.dk | Institut for Marketing & Management, Strategisk Organisationsdesign |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Formålet med modulet er at give de studerende en større forretningsforståelse og dermed sætte dem i stand til at identificere og analysere strategiske problemstillinger for en given virksomhed. De studerende lærer at afdække strategiske udfordringer i virksomhedens omverden og at analysere virksomhedens ressourcegrundlag med henblik på at udarbejde en velfunderet strategi og forretningsmodel.
Indhold
1. - Virksomhedens markedsposition og omverden, herunder virksomhedens interessenter
2. - Virksomhedens ressourcegrundlag og konkurrenceevne, herunder adaptive strategier
3. - Konkurrencestrategi, komplementærstrategi og operationel strategi
4. - Forretningsmodel og implementering af strategi
Målbeskrivelse
De studerende skal på det abstrakte niveau opnå færdighed i at identificere og analysere strategiske problemstillinger for en given virksomhed. Herunder skal de kunne undersøge, kritisere og teste forudsætningerne for virksomhedens nuværende strategi. De skal kunne argumentere for ændringer i virksomhedens strategi og diskutere forudsætningerne for en sådan ændring. De studerende skal kunne anvende generelle teorier som en forudsætning for det praktiske strategiarbejde og de skal kunne relatere praktiske problemstillinger til generelle teorier.
På det relationelle niveau skal de studerende ud fra fagets metoder og teorier opnå færdighed i at analysere og forklare strategi i en given organisation. De skal desuden kunne sammenligne strategiske problemstillinger der optræder i forskellige organisationer. Og de skal kunne forklare sammenhængen mellem virksomhedens strategi og indtjening.
På det multistrukturelle niveau skal de studerende opnå færdighed i at anvende fagets metoder og teorier til at strukturere og beskrive strategiske problemstillinger, der optræder i forskellige organisationer.
Målbeskrivelse - viden
De studerende skal demonstrere viden om fagets emner, således at de er i stand til at kunne beskrive og give et overbevisende overblik over de centrale områder der fokuseres på i faget (se indhold).
Målbeskrivelse - færdigheder
De studerende skal på det abstrakte niveau opnå færdighed i at identificere og analysere strategiske problemstillinger for en given virksomhed. Herunder skal de kunne undersøge, kritisere og teste forudsætningerne for virksomhedens nuværende strategi. De skal kunne argumentere for ændringer i virksomhedens strategi, både på SBU- og koncern-niveau og diskutere forudsætningerne for en sådan ændring. De studerende skal kunne anvende generelle teorier som en forudsætning for det praktiske arbejde med strategi - og de skal kunne relatere praktiske problemstillinger til generelle teorier.
På det relationelle niveau skal de studerende ud fra fagets metoder og teorier opnå færdighed i at analysere og forklare strategi i en given virksomhed. Og de skal kunne forklare sammenhængen mellem virksomhedens strategi og indtjening.
På det multistrukturelle niveau skal de studerende opnå færdighed i at anvende fagets metoder og teorier til at strukturere og beskrive strategiske problemstillinger, der optræder i forskellige virksomheder.
Målbeskrivelse - kompetencer
De studerende skal demonstrere kompetence, således at de er i stand til at vurdere og foreslå strategi, der skaber konkurrencemæssige fordele.
Litteratur
Dette er eksempler på litteratur. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen, der senest foreligger i løbet af august.
Thompson and Gamble: Essentials of Strategic Management - The Quest for competitive advantage.. McGraw Hill, seneste udgave
+ cases og artikler
Undervisningsform
Der veksles mellem klasseundervisning, selvstændigt arbejde med cases og eksempler fra praksis. Den faglige progression sikres via oplæg fra undervisere ud fra fagets litteratur og dialog med de studerende, hvor teorierne konfronteres med praktiske erfaringer. Processen understøttes af relevante cases udarbejdet specielt til dette kursus. De studerendes arbejde med en gennemgående case understøttes af web baseret dialog og selvstudie.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 timer i dette fag.
Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne, forberedelse og gennemførelse af eksamen.
De 135 arbejdstimer fordeler sig således
Konfrontationstimer - 30
Forberedelse til undervisning - ca. 70 timer
Forberedelse til eksamen og eksamen - ca. 35 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: December / januar
Reeksamen: Februar
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til reeksamen. I givet fald vil næste adgang til eksamen være ved førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Prøve
Navn
Prøve
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk, Engelsk
Varighed
6 timers skriftlig prøve.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Udlevering af opgave
Eksamensopgaven udleveres via Digital Eksamen
Indlevering af besvarelse
Elektronisk aflevering via Digital Eksamen
ECTS-point
5
Uddybende information
-
EKA
B830802102
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategi og forretningsforståelse (9600101)
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Periode | Udbudstype | Profil | Program | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2022 | Obligatorisk | Studieprofil for studerende optaget pr. 1. september 2022 og senere | Master i Business Administration | Master of Business Administration (MBA) | Odense | 1 |
Efterår 2022 | Obligatorisk | Studieprofil for studerende optaget før 1. september 2022 | Master i Business Administration | Master of Business Administration (MBA) | Odense | 1 |
Efterår 2022 | Obligatorisk | MBA | Master i Business Administration - 2022 | Master of Business Administration (MBA) | Odense |