DM573: Introduktion til Datalogi
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kursets ene formål er at give en kort introduktion til et bredt udvalg af centrale emner indenfor datalogi, sådan at den studerende allerede tidligt i sin uddannelse får en forståelse for, hvad faget datalogi indeholder, og hvad karakteren af uddannelsen er. Kursets andet formål er, at den studerende bevidstgøres om vigtigheden af forståelse i arbejdet med fagligt stof.
Kurset bygger delvis oven på den viden som erhverves sideløbende i kurserne DM574 Introduktion til Programmering og DM549 Diskrete Metoder til Datalogi, og udgør et perspektiverende grundlag for resten at bachelorstudiet i datalogi.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at kunne:
- Forstå og reflektere over teorier, metoder og praksis inden for det datalogiske fagområde.
- Træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Konvertere tal fra decimal til binær eller floating point repræsentation, og omvendt.
- Lave et simpelt logisk kredsløb.
- Programmere i et simplificeret maskinsprog.
- Lave simpel datamodellering og simple forespørgsler i en relationel database.
- Designe og implementere simple algoritmer og analysere deres egenskaber, herunder korrekthed og køretid.
- Beskrive ideen i RSA-kryptering og lave relaterede beregninger.
- Beskrive og anvende nogle principper for kunstig intelligens.
- Kunne løse simple problemer omhandlende endelige automater, kontekstfri grammatikker og regulære udtryk.
- Modellere og løse kombinatoriske problemer via SAT-solvers
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Datalogiens historie
- Computerarkitektur
- Algoritmer
- Databaser
- Endelige automater, kontekstfri grammatikker og regulære udtryk
- Modellering og løsning af kombinatoriske problemer via SAT-solvers
- Kunstig intelligens
- Kryptologi
- 3D-grafik
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Obligatoriske opgaver i form af multiple choice-tests, der laves i løbet af undervisningen.
Reeksamen i samme termin eller umiddelbart derefter.
Reeksamen er en mundtlig eksamen, der bedømmes med 7-trinsskala og intern censur.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 56 timer
- Træningsfase: 28 timer, heraf eksaminatorie: 28 timer og laboratorieøvelser: 0 timer
- Studiefase: 45 timer
I introfasen benyttes en modificeret udgave af klassisk forelæsning, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, med såvel teori som eksempler baseret på konkrete data. I disse timer er der mulighed for spørgsmål og diskussion. I træningsfasen arbejdes der med regneopgaver og diskussionsemner, som relaterer sig til indholdet i de forudgående introfasetimer. I disse timer er der mulighed for at arbejde specifikt med særligt vanskelige emner. I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med opgaver og forståelsen af fagets termer og begreber diskuteres. Der er efterfølgende mulighed for at bringe spørgsmål op i enten introfasetimerne eller træningsfasetimerne.
Aktiviteter i studiefasen:
- Løse opgaver
- Læse den tildelte litteratur
- Øve at anvende den tilegnede viden