Analysedesign
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og sigte
Målet er at skabe stærkere journalister, og midlerne til at skabe disse journalister er at udvikle de studerendes journalistiske og akademiske færdigheder gennem undervisning, pensum, vejledning, øvelser mv. Fagets formål er derfor at vedligeholde og uddybe den studerendes færdigheder i selvstændigt og kritisk reflekteret at researche en problemstilling journalistisk og/eller videnskabeligt under anvendelse af relevante undersøgelsestilgange og egnede metoder og teknikker til fremskaffelse af kilder/data og bearbejdning af information. For at opøve og dygtiggøre sig i dette har faget et stærkt fokus på, at den studerende selv løser opgaver baseret disse tilgange. Faget afkræver derfor den enkelte studerende en betydelig og selvstændig arbejdsindsats. Herigennem sættes den studerende samtidigt i stand til kritisk at vurdere og videreformidle anvendte undersøgelsestilgange, -metoder og -teknikker i journalistiske produkter, rapporter fra virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder såvel som videnskabelige analyser. Formålet er således at styrke de studerendes analytiske tankegang og evner til kildekritik.
Indhold
Målbeskrivelse - viden
De studerende opnår viden, således at de er i stand til
- at give et overblik over grundbegreberne casevalg, reliabilitet/transparens, intern validitet/kausalitet, målingsvaliditet
- at givet et overblik over de væsentligste videnskabelige metoder
- samt at formidle resultaterne.
Målbeskrivelse - færdigheder
De studerende opnår færdigheder, således at de på højt niveau er i stand til at anvende og fortolke videnskabelige slutningslogikker og metoder.
Målbeskrivelse - kompetencer
De studerende opnår kompetencer, således at de er i stand til:
- reflekteret at forholde sig aktivt kritisk til egen og andres journalistiske praksis og metodiske grundlag.
- at tage ansvar for egen faglig udvikling.
Litteratur
Undervisningsform
Undervisning og vejledning er stort set tilgængelige når-som-helst og hvor-som-helst, fordi faget giver studerende mulighed for at tage mange digitale læringsmoduler (i videoformat, podcast-format, animerede grafiker, tekst mv.).
Vejledningen og seminarerne er ligeledes fordelt hen over både forårs- og efterårssemestrene. Undtaget herfra er juli, august, og januar, hvor det ikke er muligt at modtage vejledning eller gå til seminarer (medmindre andet aftales specifikt med de pågældende vejledere).
Faget samlæses med Analysedesign (deltid) - B390001101.
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Opgaven kan indleveres individuelt eller sammen med én medstuderende.
Er man én studerende kan man i hvert tilfælde indlevere max. 15 sider, er man to studerende kan man indlevere max. 20 sider.
Hvis opgaven er skrevet af to studerende, skal det tydeligt angives, hvilke dele af opgaven hver enkelt er ansvarlig for, så der kan gives individuelle bedømmelser. Dog kan indledning, resume og konklusion angives som lavet i fællesskab.
1 side svarer til 2400 anslag inklusive mellemrum og noter, men eksklusive bilag, indholdsfortegnelse og litteraturliste.
Antallet af anslag skal fremgå af opgavens forside.
Overskrides det maksimale sideomfang eller fremgår antallet af anslag ikke af opgavens forside kan den afvises, hvilket resulterer i et brugt eksamensforsøg.
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Nyt fag.
Studerende, der tidligere har bestået faget Masterclasses (B370003101) kan ikke tage dette fag.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2023 | Obligatorisk | Kandidatuddannelsen i Journalistik (cand.public.), gældende fra 1. februar 2023 | Cand.public i Journalistik - 2023 | cand.public | Odense |