Teori om Journalistik
Studienævn for Cand.public
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B370031102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Kandidat
Fagnummer: B370031101
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 12-10-2022
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og sigte
Faget har til formål at skabe stærkere journalister eksempelvis inden for nedenstående felter:
- Genrer: fortællende journalistik, undersøgende journalistik, innovation mv.
- Medietyper: podcasts, videoproduktion, magasin-journalistik mv.
- Stofområder: politik, økonomi, sport, kultur, klima mv.
- Særlige funktioner: medieledelse, korrespondent, kommentator, innovation, programmering mv.
- Dækningsområder: lokalt, regionalt, nationalt, internationalt mv.
- Mens målet er at skabe stærkere journalister, er midlerne til at skabe disse journalister overordnet set at udvikle de studerendes journalistiske og akademiske færdigheder gennem undervisning, pensum, vejledning, øvelser mv.
Indhold
De studerende introduceres til de væsentligste teorier mv. inden for journalistikforskningen samt opgaveskrivning og litteratursøgning.
I opgaven, der knytter sig til dette fag, skal de studerende udvikle en eller flere idéer/problemstillinger i en opgave, der søger inspirationen dels fra det akademiske spor, dels fra det journalistiske spor, maskinrummet.
I opgaven reflekterer den studerende – journalistisk og teoretisk - over et selvvalgt tema.
I løbet af semestret vil der blive udbudt en række seminarer, hvor de studerende i grupper bestående af maksimalt 10-15 personer skal diskutere deres forløbige opgaver og lære af hinandens til- og fravalg før den endelige eksamensaflevering i juni/januar.
Målbeskrivelse - viden
De studerende opnår viden, således at de er i stand til:
- at give et overblik over og kritisk reflektere over nyere positioner og diskussioner om journalistik set fra et forskningsmæssigt såvel som et praktisk perspektiv.
Målbeskrivelse - færdigheder
De studerende opnår færdigheder, således
- at de på højt niveau er i stand til at anvende videnskabelige teorier i journalistisk research og formidling.
Målbeskrivelse - kompetencer
De studerende opnår kompetencer, således at de er i stand til:
- reflekteret at forholde sig aktivt kritisk til egen og andres journalistiske praksis og teoretiske grundlag.
- at tage ansvar for egen faglig udvikling.
Litteratur
Litteraturen til undervisningen består af en række obligatoriske bøger, tidsskriftsartikler, journalistiske produktioner mv.
En grundbog for den akademiske del af undervisningen er: Forskningsmetoder i journalistik og politisk kommunikation (red. David Nicolas Hopmann og Morten Skovsgaard).
Meget af litteraturen indgår i digitaliseret form, som de studerende har direkte adgang til.
Undervisningsform
Undervisning og vejledning er stort set tilgængelige når-som-helst og hvor-som-helst, fordi faget giver studerende mulighed for at tage mange digitale læringsmoduler (i videoformat, podcast-format, animerede grafiker, tekst mv.).
Vejledningen og seminarerne er ligeledes fordelt hen over både forårs- og efterårssemestrene. Undtaget herfra er juli, august, og januar, hvor det ikke er muligt at modtage vejledning eller gå til seminarer (medmindre andet aftales specifikt med de pågældende vejledere).
Faget samlæses med Teori om Journalistik (deltid) - B390000101.
Arbejdsbelastning
Undervisning (inkl. nano'er, vejledning, seminardeltagelse, feedback mm.): 35 timer
Pensumlæsning: 115 timer
Eksamen/opgaveskrivning: 120 timer
I alt: 270 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: juni/januar
Reeksamen: august/februar
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Eksamen
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Dansk
Varighed
I løbet af semesteret.
Omfang
Opgaven kan indleveres individuelt eller i grupper på op til fire personer.
Er man én studerende kan man i hvert tilfælde indlevere max. 15 sider, er man to studerende kan man indlevere max. 20 sider, er man tre kan man max. indlevere 25 sider, og er man fire kan man max. indlevere 30 sider.
Hvis opgaven er lavet i grupper, skal det tydeligt angives, hvilke dele af opgaven hver enkelt er ansvarlig for, så der kan gives individuelle karakterer. Dog kan indledning, resume og konklusion angives som lavet i fællesskab.
1 side svarer til 2400 anslag inklusive mellemrum og noter, men eksklusive bilag, indholdsfortegnelse og litteraturliste.
Antallet af anslag skal fremgå af opgavens forside.
Overskrides det maksimale sideomfang eller fremgår antallet af anslag ikke af opgavens forside kan den afvises, hvilket resulterer i et brugt eksamensforsøg.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Udlevering af opgave
Via Digital Eksamen
Indlevering af besvarelse
Via Digital Eksamen
ECTS-point
10
Uddybende information
Reeksamen tager samme form som ordinær eksamen.
Den studerende har mulighed for at indlevere en revideret udgave af den ordinære eksamen.
Har den studerende arbejdet i en gruppe til ordinær eksamen, men afleverer reeksamen alene, er der mulighed for at indlevere en revideret version af den oprindelige grupperapport. Sideomfanget er da max 15 sider. Rapporten skrives, så opgaven hænger sammen og alle relevante dele fremgår i kort form. De afsnit, den studerende har haft ansvar for at udarbejde i den oprindelige rapport, skal skrives fuldt ud i revideret form. Der tilføjes et afsnit sidst i rapporten på max en normalside, hvor den studerende argumenterer for de ændringer, der er foretaget.
EKA
B370031102
Ekstern kommentar
Nyt fag.
Studerende, der tidligere har bestået faget Masterclasses (B370003101) kan ikke tage dette fag.