
NAT808: Undervisningspraksis i de naturvidenskabelige fag
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset giver de studerende teoretiske og praktiske erfaringer med at designe, planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i de naturvidenskabelige fag på et videnskabeligt grundlag. Kurset giver en indføring i undervisningsdesign som et redskab til at integrere fagdidaktisk teori og praksis.
Deltagelse i en konkret skolepraksis på en ungdomsuddannelse giver de studerende mulighed for at afprøve deres viden om læring og undervisning i praksis. De studerende deltager endvidere i et fælles forløb efter lesson studies formatet, hvor der forinden og efter deltagelse i den konkrete skolepraksis reflekteres over konsekvenserne af de didaktiske valg, der er foretaget i design- og planlægningsfasen.
Målbeskrivelse
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
- redegøre for hvorfor et af den studerende valgt undervisningstema skal indgå i undervisningen,
- analysere det naturvidenskabelige indhold i et af den studerende valgt undervisningstema i forhold til begrebsstruktur, relationer til andre områder og forskningsresultater vedrørende elevernes forestillinger og muligheder for forståelse,
- redegøre for design, planlægning, gennemførelse og evaluering af en konkret undervisningsaktivitet udført af den studerende,
- analysere sammenhængen mellem udførelsen af den konkrete undervisningsaktivitet med elevernes læringsudbytte på baggrund af kollektiv refleksion i lesson studies.
Indhold
- Design af undervisning på et videnskabeligt grundlag
- Teoretisk forankring af og systematisk empirisk tilgang til undervisningspraksis
- Praktikophold på uddannelsesinstitution (SDU har et eksisterende samarbejde med en række fynske gymnasier, men der er også mulighed for selv at finde en praktikplads)
- Lesson studies som et kollektivt redskab til efterbehandling af undervisningens design, planlægning og udførelse