Uddannelsesledelse i praksis - Lederrolle og -autoritet

Studienævn for Filosofi og Pædagogik

Undervisningssprog: Dansk
EKA:
Censur:
Bedømmelse:
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Master

Fagnummer: H560051101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 04-04-2022


Varighed: 2 semestre

Version: Arkiv

Fagnummer

H560051101

ECTS-point

10

Fagtitel

Uddannelsesledelse i praksis - Lederrolle og -autoritet

Antal undervisningstimer

40 timer per semester

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Ane Qvortrup anq@sdu.dk Institut for Kulturvidenskaber (00)

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Ane Qvortrup anq@sdu.dk Institut for Kulturvidenskaber (00) Odense
Peter Henrik Raae phr@sdu.dk Institut for Kulturvidenskaber (00) Odense

Anbefalede forudsætninger

Det anbefales, at de studerende har et grundlæggende kendskab til det pædagogiske og didaktiske felt svarende til det, der opnås på Teoretisk Pædagogikum efter 2009-ordningen eller senere eller på en pædagogisk diplomuddannelse.

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning kunne demonstrere teoribaseret viden om og indsigt i krav og udfordringer til ledelse i et organisations-, styrings-, forandrings- og medarbejderledelsesperspektiv med særligt hensyn til de udfordringer, der forårsages af aktuelle rammebetingelser.

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning kunne formulere, undersøge og vurdere problemstillinger og dilemmaer forbundet med udøvelse af ledelse.

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning med reference til teori og undersøgelser kunne foreslå håndteringer af dilemmaer, der kan opstå i forbindelse med udøvelse af ledelse og kunne begrunde og diskutere de valg, der i den henseende er foretaget i relation til den personlige lederautoritet.

Indhold

Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i teori med ledelse i de gymnasiale uddannelser, som kombineres med praksiseksempler, cases og øvelser med en særlig vægt på centrale, relevante områder inden for ledelsesroller og -autoritet i forhold til centrale ledelsesopgaver i et organisations-, styrings- forandrings- og medarbejderledelesperspektiv.

Undervisnings- og arbejdsformer

Undervisningen er forskningsbaseret og praksisrelateret. Den foregår på den ene side som oplæg, analyser af tekster og diskussioner og på den anden side ud fra de studerendes egne empiriske analyser af og refleksioner over eksemplariske problemstillinger i relation til forløbet.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioriamodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljøet. Ved undervisningens start oplyser underviserne de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.

Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen synopsis med mundtlig prøve.

Feedback:

Feedback er formativ og summativ. Den formative feedback gives undervejs, mens de studerende forbereder deres opgave og den summative feedback gives enten mundtligt eller skriftligt efter eksamen.

Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:

  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter

Arbejdsbelastning

10 ECTS svarer til 280 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på  undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Undervisningssprog

Dansk

Pensum

Der opgives et samlet pensum på i alt 1000 sider for begge fag.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I slutningen af forårssemestret.

Udprøves sammen med Det personlige lederskab og skolens ressourcer - positioner i teori og metode.

Skema for faget

Odense
Vis fuldt skema (start E23)
Vis fuldt skema (start F24)

Yderligere information

Første undervisningsgang: den 26.-27. september 2022.

Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode