Uddannelsesledelse i praksis - Lederrolle og -autoritet
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Ane Qvortrup | anq@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber (00) | Odense |
Peter Henrik Raae | phr@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber (00) | Odense |
Anbefalede forudsætninger
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning kunne demonstrere teoribaseret viden om og indsigt i krav og udfordringer til ledelse i et organisations-, styrings-, forandrings- og medarbejderledelsesperspektiv med særligt hensyn til de udfordringer, der forårsages af aktuelle rammebetingelser.
Målbeskrivelse - færdigheder
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning med reference til teori og undersøgelser kunne foreslå håndteringer af dilemmaer, der kan opstå i forbindelse med udøvelse af ledelse og kunne begrunde og diskutere de valg, der i den henseende er foretaget i relation til den personlige lederautoritet.
Indhold
Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i teori med ledelse i de gymnasiale uddannelser, som kombineres med praksiseksempler, cases og øvelser med en særlig vægt på centrale, relevante områder inden for ledelsesroller og -autoritet i forhold til centrale ledelsesopgaver i et organisations-, styrings- forandrings- og medarbejderledelesperspektiv.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen er forskningsbaseret og praksisrelateret. Den foregår på den ene side som oplæg, analyser af tekster og diskussioner og på den anden side ud fra de studerendes egne empiriske analyser af og refleksioner over eksemplariske problemstillinger i relation til forløbet.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioriamodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljøet. Ved undervisningens start oplyser underviserne de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen synopsis med mundtlig prøve.
Feedback:
Feedback er formativ og summativ. Den formative feedback gives undervejs, mens de studerende forbereder deres opgave og den summative feedback gives enten mundtligt eller skriftligt efter eksamen.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Skema for faget
Yderligere information
Første undervisningsgang: den 26.-27. september 2022.
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.