Uddannelsesledelse i praksis - positioner i teori og metode
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Ane Qvortrup | anq@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber (00) | Odense |
Peter Henrik Raae | phr@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber (00) | Odense |
Anbefalede forudsætninger
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning kunne demonstrere indsigt i positioner inden for teori og praksis om lederrolle og lederskab og inden for empiriske undersøgelsesmetoder, der er relevante for dette felt.
Målbeskrivelse - færdigheder
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning med reference til teori og undersøgelser kunne formulere og vurdere problemstillinger og dilemmaer relateret til ledelse inden for ungdomsdannelsesfeltet.
Indhold
Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i teoretiske og metodiske positioner med en særlig vægt på centrale, relevante områder inden for de uddannelsesvidenskabelige felt, som kombineres med praksiseksempler, cases og øvelser.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen er forskningsbaseret og praksisrelateret. Den foregår på den ene side som oplæg, analyser af tekster og diskussioner op på den anden side ud fra analyser af og refleksioner over empiriske undersøgelser, tilvejebragt på uddannelsen eller foretaget af de studerende selv på hjemskolen. Der er særligt vægt på de teoretiske og metodiske referencer.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Feedback:
Feedback er formativ og summativ. Den formative feedback gives undervejs, mens de studerende forbereder deres opgave og den summative feedback gives enten mundtligt eller skriftligt efter eksamen.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen synopsis med mundtlig prøve.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
•Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
•Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Aflevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.
ECTS-point
Uddybende information
Skema for faget
Yderligere information
Første undervisningsgang: 3.-4. oktober 2022.
Se yderligere informationer enten ovenfor eller i kalenderfunktionen i Itslearning.