
NAT817: Mundtlig formidling for naturvidenskab
Kommentar
(Kurset svarer til det tidligere kursus BB847)
Deltagelse i kurset er forbundet med en egenbetaling for studerende på 420 kr. Betaling vil blive opkrævet et par uger før første del af felturen.
Kurset indgår som obligatorisk i det konstituerende modul i biologiformidling. Kurset er valgfrit for øvrige biologi- og naturvidenskabsstuderende.
Deltagerbegrænsning
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:
- Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har første prioritet
- Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
- Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
- Bachelorstuderende
Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 4, trækkes der lod.
Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Det er væsentligt at møde op til første kursusdag eller underrette underviseren, da der er venteliste på kurset.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Deltagerbegrænsning
Formål
Det er kursets mål at forbedre den studerendes mundtlige formidlingsevne og at afdække den studerendes personlige formidlingsprofil i forskellige situationer – online såvel som live - således at han eller hun står bedre rustet til offentlig foredragsvirksomhed, undervisning og formidling. Kurset er relevant for formidling f.eks. af specialeprojektet og i andre sammenhænge.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til indsigt i egne formidlingsevner
- Give færdigheder i mundtlig formidling og undervisning i forskellige rum og situationer, både live og online.
- Give viden om mundtlig formidling.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Strukturere et mundtligt oplæg som en fortælling, der begejstrer og engagerer tilhøreren
- Formidle forskningsbaseret viden for kollegaer og offentligheden på en engagerende facon og med størst mulig faglighed.
- Formidle i forskellige situationer og rum, såvel live som online
- Redegøre for betydningen af kropssprog, stemmeføring, rum og tekniske hjælpemidler i en mundtlig formidlingssituation.
- Blive bedre til at håndtere nervøsitet i mødet med større forsamlinger, såvel live som online
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Den gode videnskabelige fortælling
- Powerpoint og andre præsentationsredskaber
- Krop, rum og stemmebrug
- Struktur og didaktik
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Fremmøde og aktiv deltagelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N710016101, NAT817: Mundtlig formidling for naturvidenskab |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningen har fokus på den enkeltes udvikling indenfor mundtlig formidling. Der vil blive præsenteret en række indgangsvinkler og teorier, men der er ikke tale om et fast pensum, som man så bliver testet i, til eksamen.
Undervisningen veksler mellem teori, præsenteret af underviseren – praksisøvelser – og endelig forberedte oplæg fra de studerende, som de så får respons på. Læringen sker både, når den studerende holder sine egne oplæg, samt når de giver respons på hinandens oplæg.
Det er vigtigt at pointere, at de studerende kommer ud med vidt forskellige resultater, der gør dem i stand til, hver især, at formidle bedst muligt inden for mundtlig formidling.
Aktiviteter i studiefasen:
- Forberedelse af oplæg.
- Konstruktiv kritik af egne og andres oplæg.
- Mundtlig formidling i forskellige rum og situationer, såvel live som online.
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Christian Eiming | christianeiming@biology.sdu.dk | Institutsekretariat |
Connie Svabo | svabo@imada.sdu.dk | LSUL |