DM562: Scientific programming
Kommentar
NEDLÆGGES - udbydes sidste gang E22
- eksamensforsøg afholdes januar 2023
- eksamensforsøg afholdes marts 2023
- eksamensforsøg afholdes august 2023
Kurset samlæses med DM857 og DS830.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne MM505 og giver den studerende nødvendige forudsætninger for kurser senere i uddannelsen, specielt DM507 og MM546.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset
eksplicit fokus på at:
- at give kompetence til at planlægge og udføre computerprogrammer
- viden om fælles programmering metoder
- udvikling af færdigheder i at programmere i flere typer programmeringssprog
- udvikling af færdigheder i softwareudvikling
- udvikling af færdigheder i at konstruere større softwaresystemer
- udvikling af færdigheder i at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
- udvikling af færdigheder i at beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
- at give kompetence i at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
- at give kompetence i at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
- at giver kompetence til at designe højere niveau software arkitekturer
Målbeskrivelse
at den studerende demonstrerer evnen til at:
- designe modeller for konkrete problemer
- udarbejde en programstruktur baseret på modellen
- implementere det planlagte program i det konkret anvendte
programmeringssprog. - finde og bruge egnede elementer i det til sproget hørende
programbibliotek. - lanlægge og gennemføre en afprøvning af programmet.
- designe og implementere rekursiv løsning af problemer;
- anvende basale træstrukturer og algoritmer for disse.
- lave programmer, som anvender metoder fra lineær algebra
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- De basale struktureringsredskaber sekvens, gentagelse, betinget
instruktion og underprogram. - Fundamentale datastrukturer som lister, maps, træer.
- Struktureretprogrammeringsteknik, herunder eksempler og anvendelser.
- Rekursion og rekursive data strukturer.
- Eksempler på abstrakte datatyper og deres realisering.
- Lineær algebra og programmering
- Anvendelser af programmering baseret på metoder fra
lineær algebra
Kurset undervises i Python.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio med mundtlig forsvar
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- træningsfase: Antal timer: 38, heraf eksaminatorietimer 28 timer, laboratorieøvelser 10 timer.
I introfasen benyttes en kombination af klassiske forelæsninger, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, og mere anvendelsesorienterede forløb, hvor der undervises i hvordan den opnåede viden kan anvendes i konkrete scenarier.
Træningsfasen er opdelt i eksaminatorier og labs, hvor de studerende lærer de kompetencer, der sætter dem i stand til at omsætte deres viden til løsning og efterfølgende til konkrete computerprogrammer.
I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med at øge deres forståelse og deres kompetencer vedrørende fagets indhold. Aktiviteter i studiefasen: Programmering af små opgaver og projekter.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.