
Strategisk kommunikation
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Mette Lund Kristensen | mlk@sam.sdu.dk | International Business & Entrepreneurship (IBE) |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Mette Lund Kristensen | mlk@sam.sdu.dk | International Business & Entrepreneurship (IBE) |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Lars Hjøllund Jensen | lah@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab | |
Lesley Ann Lauridsen | lesl@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab | |
Mette Søberg Kristiansen | msh@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Kommunikation er blevet en central ledelsesdisciplin. I komplekse og foranderlige omgivelser, hvor driftskommunikation og issues ’forstyrrer’ strategien, er det nødvendigt at arbejde professionelt med kommunikation. Derfor betragter stadig flere organisationer betragter kommunikation som et strategisk ledelsesanliggende. Kommunikationsopgaver håndteres i stigende grad på tværs af organisationen og involverer ikke blot kommunikationsprofessionelle, men udgør en udfordring på alle organisatoriske niveauer og blandt alle fagligheder i en organisation. Det er fagets formål at bibringe den studerende viden om og forståelse for centrale kommunikationsstrategiske begreber, teorier og metoder med henblik og at give den studerende færdigheder i at anvende disse på konkrete kommunikationsudfordringer og opbygge vedkommendes kompetencer som kommunikator.
Faget er bygget op om en række overordnede emner:
- Kommunikationsfagets grundlæggende teorier, modeller og begreber
- Planlægning af strategisk kommunikation
- Issues management
- Krisekommunikation
- Forståelse for kommunikationens interessenter
- Branding, omdømme og organisationsidentitet
- Kritisk perspektiv på den strategiske kommunikation
En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag, som findes på uddannelsens hjemmeside.
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:
- identificere adækvate løsningsmodeller og dermed indgå i et kvalificeret med- og modspil til konsulenter og andre eksperter på området
- lægge kommunikationsplaner, definere relevante målgrupper og andre interessenter samt vurdere budskabers kvalitet, relevans og mulige effekter
- forholde sig refleksivt til den strategiske kommunikation som de enten selv udfører, eller som planlægges og udføres af andre i organisationen
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Antal undervisningstimer
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
- Konfrontationstimer: 30 timer
- Forberedelse: 60 timer
- Eksamensforberedelse: 5 timer
- Eksamensaktiviteter: 40 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær: december/januar måned
Reeksamen: februar måned
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Faget udprøves ved en skriftlig hjemmeopgave, som kan påbegyndes i løbet af semesteret.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Opgavebesvarelsen må maksimalt fylde 8 normalsider, dvs. 19.200 anslag med mellemrum; ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag.
Bilag er ikke en del af opgaven, som skal kunne læses uafhængigt af bilag Besvarelsen skal eksplicit og i størst muligt omfang inddrage fagets litteratur.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
ECTS-point
Uddybende information
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Strategisk kommunikation 3317601. Brugte prøveforsøg i identiske fag overføres. Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Strategisk kommunikation, fagnummer B830007101, tidligere udbudt på MBA, indeholder så meget fagligt overlap med S710007101, at dette fag ikke kan læses, hvis B830007101 allerede er bestået. Brugte prøveforsøg i B830007101 og 9601401 overføres til S710007101.
Udbud
Periode | Udbudstype | Profil | Program | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2022 | Valgfag | Studieprofil for studerende optaget pr. 1. september 2022 og senere | Master i Business Administration | Master of Business Administration (MBA) | Odense | |
Efterår 2022 | Valgfag | Master i offentlig kvalitet og ledelse | Master i offentlig kvalitet og ledelse | Odense | |
Efterår 2022 | Valgfag | MBA | Master i Business Administration - 2022 | Master of Business Administration (MBA) | Odense | |
Efterår 2022 | Valgfag | Studieprofil for studerende optaget før 1. september 2022 | Master i Business Administration | Master of Business Administration (MBA) | Odense | |
Efterår 2022 | Valgfag | MPI | Master i projekt- og innovationsledelse - 2022 | Master i projekt- og innovationsledelse (MPI) | Odense | |
Efterår 2022 | Valgfag | Master i projekt- og innovationsledelse | Master i projekt- og innovationsledelse | Master i projekt- og innovationsledelse (MPI) | Odense | |
Efterår 2022 | Valgfag | Master i kvalitet og ledelse | Master i kvalitet og ledelse | Master i kvalitet og ledelse | Odense |