Semester | Fagets navn | Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform | Målbeskrivelse - viden | Målbeskrivelse - færdigheder | Målbeskrivelse - kompetencer | Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback | Prøveform |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Introduktionsforløb om verdensmålene for bæredygtig udvikling | Via e-læringsforløbet og de indeholdte tests demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden om bæredygtighedsverdensmålene. Desuden demonstrerer den studerende evnen til at tilegne sig og arbejde med stoffet selvstændigt. | Den studerende har efter gennemført forløb:
| Den studerende kan efter gennemført forløb:
| Den studerende er efter gennemført forløb
| 100% e-læringsbaseret. | Deltagelse |
1 | Modul B1: Færdighedstræning - Akut beredskab | Sammenhæng: Prøven tester direkte de ønskede praktiske kliniske færdigheder. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: forelæsninger, demonstrationer og færdighedstræning på medstuderende og fantomer. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Underviser-feedback og instruktor-feedback. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Praktiske færdigheder |
1 | Modul B2: Færdighedstræning - Ekstremiteter og columna | Sammenhæng: Fremmøde ved færdighedstræningen er valgt for at kunne bedømme den enkelte studerendes evner til at kunne foretage en objektiv undersøgelse. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her. | Ingen. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne demonstrere kliniske færdigheder ifht. at foretage en objektiv undersøgelse af ekstremiteter og columna, herunder:
| Ingen. | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: forelæsninger, demonstrationer og færdighedstræning på medstuderende og fantomer. Modulet indeholder 10 lektioner omhandlende objektiv undersøgelse af:
Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Tilstedeværelse |
1 | Modul B2: Bevægeapparatet | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere menneskets opbygning og funktion. Spoteksamen tester praktisk kendskab til makroskopisk anatomi. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, holdtimer og dissektion. Besøg på arbejdsplads. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Kombineret prøve |
1 | Modul B1: Studiestartsopgave | Sammenhæng: Med Studiestartsopgaven demonstrerer den studerende basale færdigheder i at finde og anvende relevant litteratur under arbejdet med et fagligt afgrænset emne. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: forelæsninger og gruppetimer. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Underviser-feedback, instruktor-feedback og peer-feedback. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Skriftlig opgave med mundtligt forsvar |
1 | Modul B1: Celler og væv | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere cellers/vævs opbygning og funktion. Spoteksamen tester praktiske færdigheder (mikroskopi). Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne/have:
| - | - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: forelæsninger, holdundervisning og gruppetimer (med mikroskopering og computersimulation). Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Selv-evaluering. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Kombineret prøve |
2 | Modul B3: Molekylær medicin | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for molekylær biologi og biokemi. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger og holdtimer (med gruppearbejde). Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Skriftlig stedprøve |
2 | Modul B4: Genetik | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for genetik, herunder udredning, molekylærbiologiske analysemetoder, rådgivning og etik.Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, gruppearbejde og holdtimer. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Skriftlig stedprøve |
2 | Modul B4: Videnskabelig metode I: Biostatistik og epidemiologi | Sammenhæng: I den skriftlig prøve demonstrerer den studerende kompetencer til at vurdere forskellige tilgange til sundhedsvidenskabelig forskning. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger og holdundervisning. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: underviser-feedback, instruktor-feedback, ekstern feedback, peer-feedback (en-til-en eller gruppe), automatisk feedback. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Mundtlig prøve |
2 | Modul B4: Videnskabelig metode I: Biostatistik og epidemiologi | Sammenhæng: I den skriftlig prøve demonstrerer den studerende kompetencer til at vurdere forskellige tilgange til sundhedsvidenskabelig forskning. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger og holdundervisning. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: underviser-feedback, instruktor-feedback, ekstern feedback, peer-feedback (en-til-en eller gruppe), automatisk feedback. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Skriftlig stedprøve |
2 | Modul B4: Kommunikation: Professionsetik | Sammenhæng: Porteføljeevaluering af Professionsetik er valgt for at kunne bedømme den enkelte studerendes reflekterende evne til at vurdere etiske dilemmaer. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, gruppetimer og holdtimer. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: underviser-feedback og peer-feedback (gruppe). Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Deltagelse |
2 | Modul B4: Kommunikation: Sundhedspsykologi | Sammenhæng: I den skriftlige opgave demonstrerer den studerende kompetencer til at forholde sig til sundhedspsykologiske problemstillinger. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her. | - | - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger og holdtimer. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Underviser-feedback. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Hjemmeopgave |
2 | Modul B3: Narrativ medicin | Sammenhæng: En kort, skriftlig hjemmeopgave er valgt som bedste måde at vurdere den enkelte studerendes evne til at anvende og reflektere over narrative strategier i patientinddragelsen. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her. | Ved fagets afslutning skal den studerende have viden om:
| - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger og diskussioner i plenum og i mindre grupper. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: underviser-feedback, peer-feedback (en-til-en eller gruppe), selv-evaluering. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Hjemmeopgave |
3 | Modul B6: Videnskabelig metode II: Videnskabsteori | Sammenhæng: Med den skriftlige opgave demonstrerer den studerende færdigheder i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset emne. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | - | - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, holdtimer, hjemmeopgave og vejledning til opgaveskrivning. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: underviser-feedback, instruktor-feedback, ekstern feedback, skriftligt feedback - hvis ikke bestået. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Hjemmeopgave |
3 | Modul B6: Klinisk fysiologi | Sammenhæng: Øvelsesrapporten tester studentens evne til at anvende og fortolke glukosetolerancetesten. Porteføljen bekræfter den enkelte studerendes aktive deltagelse. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger og gruppetimer med demonstrationer og praktiske øvelser. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Deltagelse |
3 | Modul B6: Ernæring og vækst | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for mave-tarmsystemet, herunder udvikling af sygdomme relateret hertil. Spoteksamen tester praktisk kendskab til makroskopisk anatomi. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, holdtimer og gruppetimer med computersimulation. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Kombineret prøve |
3 | Modul B5: Kredsløb og respiration - Laboratorieøvelser | Sammenhæng: I øvelsesrapporterne demonstrerer den studerende kendskab til laboratorieøvelser vedr. kredsløb og respiration. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | - | Ved faget afslutning skal den studerende kunne:
| - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Gruppetimer med 2 laboratorieøvelser. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Laboratorieøvelser |
3 | Modul B5-B6: Patientkontakt: Mennesker først, Fase 1 | Sammenhæng: Porteføljeevaluering af Mennesker først er valgt for at kunne bedømme den enkelte studerendes evne til at kommunikere med borgeren. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her. | - | - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Nærmere beskrivelse af undervisnings- og arbejdsformer findes på mitsdu.dk. Borgere og kontaktpersoner udpeges af fakultetet. Den studerende aftaler selv møder med den tilknyttede borger og kontaktperson. Møder med borgere har typisk en times varighed. Refleksionsmøder med kontaktperson har typisk ca. 1½ times varighed. Forløbet strækker sig over B5 og B6 og afsluttes efter B6. | Portfolio |
3 | Modul B5: Kredsløb og respiration - Laboratorieøvelser | Sammenhæng: I øvelsesrapporterne demonstrerer den studerende kendskab til laboratorieøvelser vedr. kredsløb og respiration. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | - | Ved faget afslutning skal den studerende kunne:
| - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Gruppetimer med 2 laboratorieøvelser. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Laboratorierapport |
3 | Modul B5: Kredsløb og respiration | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for det kardiovaskulære og respiratoriske system. Spoteksamen tester praktisk kendskab til makroskopisk anatomi. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, holdtimer og labtutor. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Kombineret prøve |
4 | Modul B8: Homeostase | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for urologi, toksikologi og farmakologi. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger og holdtimer. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Skriftlig stedprøve |
4 | Modul B8 - Homeostase - Laboratorieøvelser | Sammenhæng: I øvelsesrapporterne demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for urologi, toksikologi og farmakologi. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her.Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Gruppetimer med laboratorieøvelser samt arbejde med rapport. | Laboratorierapport |
4 | Modul B8 - Homeostase - Laboratorieøvelser | Sammenhæng: I øvelsesrapporterne demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for urologi, toksikologi og farmakologi. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her.Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Gruppetimer med laboratorieøvelser samt arbejde med rapport. | Laboratorieøvelser |
4 | Modul B7: Reproduktion og farmakodynamik | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for endokrinologi og farmakologi. Spoteksamen tester praktisk kendskab til makroskopisk anatomi. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: forelæsninger, holdtimer og gruppetimer. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Kombineret prøve |
4 | Modul B7 & B8: Færdighedstræning: Objektiv undersøgelse og praktiske procedurer | Sammenhæng: Prøven tester direkte de ønskede praktiske kliniske færdigheder. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her. | Ingen. | Efter fagets afslutning skal den studerende kunne: Hoved/hals
Kredsløb
Mandlige genitalier
Abdomen
Mamma
Lunger
Hjertet EKG:
Stetoskopi af hjertet (auskultation):
Suturering
Blodprøvetagning
Anlæggelse af IV-adgang
Anlæggelse af urinkateter
Lungefunktionsundersøgelser
Endokrinologiske procedurer Måle og registrere
Administrere og udføre
Håndhygiejne og værnemidler
| Ingen. | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Færdighedstræning i objektiv undersøgelse (B7) og praktiske procedurer (B8). Følgende feedback-former kan forekomme på faget: underviser-feedback, instruktor-feedback, peer-feedback (en-til-en eller gruppe), selv-evaluering. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | OSCE |
4 | Modul B7: Videnskabelig metode III: Patientperspektiver | Sammenhæng: I faget opnår den studerende viden om grundlæggende træk ved patient perspektiver, samt hvordan patientinddragelse kan forekomme og højnes i det kliniske arbejde herunder eksempelvis gennem anvendelsen af patient reported outcomes. Undervisningen består i forelæsninger med bl.a. anvendelse af Think-Pair-Share modellen, feedback og interaktiv undervisning, således de studerende får muligheden for aktivitet og refleksion. Eksamen er en skriftlig gruppeopgave, hvor den studerende tilbydes klyngevejledning. Formålet med tilbud om klyngevejledning er at øge både underviser feedback og peer feedback. I den skriftlige opgave skal den studerende kunne redegøre for grundlæggende træk ved patientperspektiver og diskutere fordele og ulemper ved forskellige metodiske tilgange i forskning og anvendelse af denne viden i klinisk praksis. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende have viden om:
| Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, gruppearbejde, oplæg, dialog, diskussioner, øvelser, e-læring, summemøder, refleksionspapirer og -spørgsmål, quizzes, case- og problembaseret læring, opgavevejledning og spørgetimer, selvstændige studier, aktiv deltagelse i selvorganiserede læsegrupper og fælles eksamensforberedelse. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Underviser-feedback, peer-feedback (en-til-en eller gruppe) og selv-evaluering. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Hjemmeopgave |
4, 5 | Modul B7-B9: Patientkontakt: Mennesker først, Fase 2 | Sammenhæng: Porteføljeevaluering af Mennesker først er valgt for at kunne bedømme den enkelte studerendes evne til at kommunikere med borgeren. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her. | - | - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Professionsspor – Mennesker først, Fase 2: Den studerende arrangerer selv 4 aktiviteter, der har relation til enten den borger, som den studerende har mødt under Fase 1, eller til borgerens sygdom. Idekatalog til mulige aktiviteter findes på mitsdu.dk Der udarbejdes en refleksionsopgave af minimum 3 A4-sider, som tager udgangspunkt i de 4 aktiviteter og inddrager i den viden, som er opnået i forudsætningsfagene Sundhedspsykologi, Narrativ medicin og Professionsetik. | Kombineret prøve |
5 | Modul B10: Forskningsmetodologisk grundkursus | Sammenhæng: I den skriftlig prøve demonstrerer den studerende kompetencer til at vurdere kvantitative forskningsmetoder. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: forelæsninger, holdtimer og praktiske øvelser. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: underviser-feedback, instruktor-feedback, og automatisk feedback (eksamens-MCQer med og uden facit). Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Multiple choice |
5 | Modul B10: Angreb og forsvar | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger om menneskets interaktion med sine omgivelser, herunder humanpatologiske mikroorganismer, sygdom, forsvar samt forebyggelse og behandling.
Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutnings skal den studerende kunne:
| - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: forelæsninger, holdtimer og praktiske øvelser. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Underviser-feedback, instruktor-feedback og automatisk feedback. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Skriftlig stedprøve |
5 | Modul B9: Diagnostiske metoder | Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde og e-læring. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Skriftlig stedprøve |
5 | Modul B9: Hjerne og Sanser | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger inden for hjerne og sanser. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| - | - | Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, holdtimer og gruppetimer. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: underviser-feedback og instruktor-feedback. Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Skriftlig stedprøve |
6 | Modul B12 - Klinikophold | Sammenhæng: Porteføljeevaluering af klinikundervisningen er valgt for at kunne bedømme den enkelte studerendes evner til at kunne optage anamnese og foretage objektive undersøgelser og basale procedurer. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her. | - | Ved klinikopholdets afslutning skal den studerende kunne:
| Ved klinikopholdets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen er organiseret som et ophold på en hospitalsafdeling. | Portfolio |
6 | Modul B11 - B12: Kommunikation: Det medicinske interview | Sammenhæng: Deltagelse i kommunikationsundervisningen er valgt for at kunne bedømme den enkelte studerendes kommunikative færdigheder. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her. | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne/have viden om: Kommunikations-temadag bachelor:
Færdighedstræning:
| Ved fagets afslutning skal den studerende kunne: Kommunikations-temadag bachelor:
Færdighedstræning:
| Ved fagets afslutning skal den studerende kunne: Kommunikations-temadag bachelor:
Færdighedstræning:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Undervisningen er en vekselvirkning mellem blended learning, teori samt kommunikationstræning, hvor den enkelte studerende træner kommunikationsfærdigheder med skuespillere som patienter. Der lægges vægt på observation og feedback fra de øvrige studerende. Der anvendes blended learning med film og podcast som forberedelse til Temdag I ("Mellemmenneskelige Møder") og øvrig undervisning. Der tages afsæt i opgivende primærlitteratur som understøtter undervisning, klinikophold og eksamen. Før klinikopholdet trænes personcentreret patientkommunikation ud fra CCG på hold. Under undervisningen træner de studerende journaloptagelse ud fra CCG. | Deltagelse |
6 | Modul B12: Fra rask til syg | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger om aldring, sygdom og behandling, den diagnostiske proces, samt udvikling, diagnostik og behandling af maligne sygdomme. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerede kunne:
| - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: forelæsninger, holdtimer og gruppetimer. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Skriftlig stedprøve |
6 | Modul B12: Fra rask til syg | Sammenhæng: I den skriftlige prøve demonstrerer den studerende evnen til at anvende sin viden til at identificere og analysere komplekse problemstillinger om aldring, sygdom og behandling, den diagnostiske proces, samt udvikling, diagnostik og behandling af maligne sygdomme. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her. | Ved fagets afslutning skal den studerede kunne:
| - | Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: forelæsninger, holdtimer og gruppetimer. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning. | Mundtlig prøve |
6 | Modul B11: Bachelorprojekt | Sammenhæng: Med Bachelorprojektet demonstrerer den studerende færdigheder i at anvende videnskabelige teorier og metoder under arbejdet med et fagligt afgrænset emne. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på medicin her. Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform på klinisk biomekanik her.
| - | - | Ved bachelorprojektetets afslutning skal den studerende kunne:
| Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsning, gruppearbejde og vejledning. Følgende feedback-former kan forekomme på faget: underviser-feedback og ekstern feedback. | Bachelorprojekt med mundtligt forsvar |