Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

SemesterFagets navnSammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveformMålbeskrivelse - videnMålbeskrivelse - færdighederMålbeskrivelse - kompetencerUndervisnings- og arbejdsformer samt feedbackPrøveform
2Patientkontakt i audiologisk klinik

Sammenhæng: De studerende vil blive undervist i forskningsresultater vedr. audiolog-klientsamtaler såvel som samtaleanalyseværktøjer. De studerende får også mulighed for selv at applicere samtaleteknikker og analyseværktøj. Den frie hjemmeopgave giver den studerende mulighed for selvstændigt at demonstrere forskningsbaseret viden om audiolog-klient-samtaler samt at analysere audiolog-klientsamtaler på et videregående niveau.

Ved fagets afslutning skal den studerende:

  • have forskningsbaseret viden om forskellige typer interaktioner i audiologiske kliniske sammenhænge

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:

  • analysere kommunikationssituationer, hvor en eller flere personer med vanskeligheder relateret til hørelsen deltager
  • med udgangspunkt i disse analyser, diskutere kvaliteten af forskellige kommunikationsstrategier; skriftligt såvel som mundtligt
  • med udgangspunkt i disse analyser, indgår i en faglig diskussion omkring professionel kommunikation indenfor det audiologiske områder

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:

  • med udgangspunkt i viden og færdigheder på et videregående niveau, arbejde selvstændigt, struktureret og målrettet med problemstillinger vedrørende interaktion med samtalepartnere med vanskeligheder relateret til hørelsen 

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, oplæg, dialog og øvelser. Gennemsnitligt 2 ugentlige timer i 2. semester.

Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Undervisningen indeholder feedback til øvelsesbesvarelser og til eksamensopgaven.

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Hjemmeopgave
3Klinisk audiologi i Zimbabwe

Det mundtlige oplæg i klinikken i Zimbabwe, giver de studerende mulighed for at reflektere over deres faglighed og formidle eventuel ny faglig viden for fagfæller.   

Logbogen giver overblik over de faglige og generelle kompetencer der er opnået under opholdet. 

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne/have viden om:

  • de kulturelle forhold, der gør sig gældende for patientinteraktion i et afrikansk land
  • øvrige sygdomsforløb, der kan have indflydelse på, hvordan testning udføres samt på resultatet af høretests i visse befolkningsgrupper
  • audiologien i udviklingslande

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne

  • udføre audiologiske opgaver og testning under uvante forhold (uden test boks, uden strøm og til tiden uden sanitet) 
  • kombinere forskellige audiologiske målemetoder og dermed kunne udføre en komplet diagnosticering 
  • opsætte systemer under pres for at optimere serviceydelsen
  • gennemgå testresultater på engelsk eller ved brug af tolk fra engelsk til andet lokalsprog

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne

  • udføre audiologiske undersøgelser, give relevant information samt relevant behandling i den konkrete kontekst 
  • udvise professionel adfærd, herunder omgås patienter, pårørende og samarbejdspartnere med respekt og 
  • have fokus på patientsikkerhed
  • gøre sig etiske overvejelser i relation til den kliniske hverdag 
  • have indsigt i egen formåen, kompetencer og begrænsninger
  • agere i komplekse og uforudsigelige arbejdssituationer, der forudsætter nye løsningsmodeller
  • selvstændigt gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.
De studerende arbejder sammen med erfarne klinikere og vil modtage oplæring i praktiske færdigheder i målemetoder og patient interaktion. De studerende vil både observere testning udført af erfarne klinikere og vil få mulighed for at gennemføre selvstændige målinger under opsyn.
 
Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Løbende mundtlig feedback fra erfarne klinikere og logbog afslutningsvist. 

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.
Portfolio
3Klinisk audiologi i Zimbabwe

Det mundtlige oplæg i klinikken i Zimbabwe, giver de studerende mulighed for at reflektere over deres faglighed og formidle eventuel ny faglig viden for fagfæller.   

Logbogen giver overblik over de faglige og generelle kompetencer der er opnået under opholdet. 

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne/have viden om:

  • de kulturelle forhold, der gør sig gældende for patientinteraktion i et afrikansk land
  • øvrige sygdomsforløb, der kan have indflydelse på, hvordan testning udføres samt på resultatet af høretests i visse befolkningsgrupper
  • audiologien i udviklingslande

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne

  • udføre audiologiske opgaver og testning under uvante forhold (uden test boks, uden strøm og til tiden uden sanitet) 
  • kombinere forskellige audiologiske målemetoder og dermed kunne udføre en komplet diagnosticering 
  • opsætte systemer under pres for at optimere serviceydelsen
  • gennemgå testresultater på engelsk eller ved brug af tolk fra engelsk til andet lokalsprog

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne

  • udføre audiologiske undersøgelser, give relevant information samt relevant behandling i den konkrete kontekst 
  • udvise professionel adfærd, herunder omgås patienter, pårørende og samarbejdspartnere med respekt og 
  • have fokus på patientsikkerhed
  • gøre sig etiske overvejelser i relation til den kliniske hverdag 
  • have indsigt i egen formåen, kompetencer og begrænsninger
  • agere i komplekse og uforudsigelige arbejdssituationer, der forudsætter nye løsningsmodeller
  • selvstændigt gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.
De studerende arbejder sammen med erfarne klinikere og vil modtage oplæring i praktiske færdigheder i målemetoder og patient interaktion. De studerende vil både observere testning udført af erfarne klinikere og vil få mulighed for at gennemføre selvstændige målinger under opsyn.
 
Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Løbende mundtlig feedback fra erfarne klinikere og logbog afslutningsvist. 

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.
Projektrapport
3Klinisk audiologisk praktik

Sammenhæng: De studerende skal vise hvad de kan i praksis og overføre deres kompetencer fra teori til virkelighed. De skal vise om de desuden kan formidle det de har lært. 

Den studerende vælger et eller flere af følgende fagområder, audiologiske målemetoder, psykoakustik, pædagogisk audiologi, høreapparatteknik og behandling eller medicinsk audiologi.

Ved modulets afslutning skal den studerende inden for det/de valgte fagområde(r) kunne:

  • forstå og, på et videnskabeligt grundlag, reflektere over fagområdets/ernes viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger inden for det/de valgte fagområder

Den studerende vælger et eller flere af følgende fagområder audiologiske målemetoder, psykoakustik, pædagogisk audiologi, høreapparatteknik og behandling eller medicinsk audiologi.

Ved modulets afslutning skal den studerende kunne:

  • mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for fagområdet/erne
  • vurdere og vælge blandt fagområdet/ernes kliniske færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye løsningsmodeller.
  • formidle viden og diskutere professionelle kliniske problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.

Den studerende vælger et eller flere af følgende fagområder, audiologiske målemetoder, psykoakustik, pædagogisk audiologi, høreapparatteknik og behandling eller medicinsk audiologi.

Ved modulets afslutning skal den studerende inden for det/de valgte fagområde(r) kunne: 

  • udvise professionel adfærd, herunder omgås patienter, pårørende og samarbejdspartnere med respekt og hensyn
  • have fokus på patientsikkerhed
  • gøre sig etiske overvejelser i relation til den kliniske hverdag.
  • indsigt i egen formåen og kompetence
  • agere i komplekse og uforudsigelige arbejdssituationer, der forudsætter nye løsningsmodeller
  • selvstændigt gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
  • selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: Selvstændige studier. Selvstændigt og under supervision udførelse af undersøgelser, samtale og behandling. I begrænset omfang observation.

Følgende feedback-former kan forekomme på faget: Få feedback fra kolleger på praktikstedet, i den daglige praksis og ved udfyldelse af logbog.

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Logbog
3Projektorienteret forløb - KA

Sammenhæng: Målet opnås i form af en skriftlig rapport.

Ved fagets afslutning skal den studerende::

  • inden for et eller flere af følgende fagområder; målemetoder, psykoakustik, medicinsk audiologi høreapparatteknik, eller patientkommunikation have viden som på udvalgte områder er baseret på højeste internationale forskning inden for et fagområde.
  • kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over fagområdets/ernes viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger inden for det/de valgte fagområder

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:

  • mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for et eller flere af følgende fagområder; målemetoder, psykoakustik, medicinsk audiologi, høreapparatteknik, eller patientkommunikation samt mestre fagområdets/ernes videnskabelige metoder og redskaber
  • vurdere og vælge blandt fagområdet/ernes videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller. 
  • formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister, mundtligt såvel som skriftligt.

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:

  • styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller. 
  • selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar. 
  • selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Undervisnings- og arbejdsformer er afhængig af det valgte projektorienterede forløb.

Følgende feedback-former kan forekomme på faget:

  • spørgsmål og problemer på møder med vejlederen og/eller stedet for det projektorienterede forløb
  • bidrag præsenteret i forbindelse med gruppevejledning og peer-feedback
  • bidrag sendt til vejlederen i forbindelse med rapportskrivning

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Obligatorisk opgave
3Projektorienteret forløb - KA

Sammenhæng: Målet opnås i form af en skriftlig rapport.

Ved fagets afslutning skal den studerende::

  • inden for et eller flere af følgende fagområder; målemetoder, psykoakustik, medicinsk audiologi høreapparatteknik, eller patientkommunikation have viden som på udvalgte områder er baseret på højeste internationale forskning inden for et fagområde.
  • kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over fagområdets/ernes viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger inden for det/de valgte fagområder

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:

  • mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for et eller flere af følgende fagområder; målemetoder, psykoakustik, medicinsk audiologi, høreapparatteknik, eller patientkommunikation samt mestre fagområdets/ernes videnskabelige metoder og redskaber
  • vurdere og vælge blandt fagområdet/ernes videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller. 
  • formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister, mundtligt såvel som skriftligt.

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:

  • styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller. 
  • selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar. 
  • selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Undervisnings- og arbejdsformer er afhængig af det valgte projektorienterede forløb.

Følgende feedback-former kan forekomme på faget:

  • spørgsmål og problemer på møder med vejlederen og/eller stedet for det projektorienterede forløb
  • bidrag præsenteret i forbindelse med gruppevejledning og peer-feedback
  • bidrag sendt til vejlederen i forbindelse med rapportskrivning

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Hjemmeopgave
3Projektorienteret forløb - KA

Sammenhæng: Målet opnås i form af en skriftlig rapport.

Ved fagets afslutning skal den studerende::

  • inden for et eller flere af følgende fagområder; målemetoder, psykoakustik, medicinsk audiologi høreapparatteknik, eller patientkommunikation have viden som på udvalgte områder er baseret på højeste internationale forskning inden for et fagområde.
  • kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over fagområdets/ernes viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger inden for det/de valgte fagområder

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:

  • mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for et eller flere af følgende fagområder; målemetoder, psykoakustik, medicinsk audiologi, høreapparatteknik, eller patientkommunikation samt mestre fagområdets/ernes videnskabelige metoder og redskaber
  • vurdere og vælge blandt fagområdet/ernes videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller. 
  • formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister, mundtligt såvel som skriftligt.

Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:

  • styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller. 
  • selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar. 
  • selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Undervisnings- og arbejdsformer er afhængig af det valgte projektorienterede forløb.

Følgende feedback-former kan forekomme på faget:

  • spørgsmål og problemer på møder med vejlederen og/eller stedet for det projektorienterede forløb
  • bidrag præsenteret i forbindelse med gruppevejledning og peer-feedback
  • bidrag sendt til vejlederen i forbindelse med rapportskrivning

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Tilstedeværelse
3DS812: Introduktion til Basale Biostatistiske Begreber og Regression

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:            

  • Forståelse af effektbeskrivelse og risikovurdering af eksponering
  • Forståelse og anvendelse af usikkerhedsbeskrivelse af estimerede effekter (fx konfidensinterval)
  • Forståelse og kritisk vurdering af det statistiske paradigme om hypotesetest
  • Beskrive og fortolke væsentlige karakteristika af en diagnostisk test
  • At vise forståelse for nødvendigheden for at korrigere for mulige indflydelses faktorer udover eksponering i observatoriske eller eksperimentelle studier
  • Forståelse af forskellen mellem forklarende og prædiktiv modellering
  • At fortolke og skelne mellem begreberne interaktion og konfundering mellem faktorer
  • At identificere en statistik analyseplan ud fra det substantielle forskningsproblem og de indsamlede data
  • At udføre simple statistiske analyser ved hjælp af lineær og logistik regression, hvilket indebærer effektestimering beskrivelsen af estimatet og den tilhørende usikkerhed, samt hypotesetest og modelevaluering
  • At oversætte og fortolke de statistiske analyseresultater indenfor den folkesundhedsvidenskabelige forskningsramme
  • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 12
  • Træningsfase: Antal timer: 12, heraf 12 timer eksaminatorie

Introfasen er 4 gange en 3 timer forelæsningen hvor der indføres i de centrale begreber. I træningsfasen identificeres problemstillingen og løses med reelle data.
Ved afslutning af kurset skrives en individuel rapport som indebærer analysen af et eller to små datasæt hvor man selv udfører analysen og besvarer op til 30 spørgsmål.

Projektrapport
3, 4Kandidatspeciale

Sammenhæng: Den studerende er selv ansvarlig for emnevalg og arbejdsform i løbet af projektet støttet af en vejleder. Bedømmelsen bliver baseret på kvaliteten af den endelige rapport.

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
  • afgrænse og definere et emne for specialet og med udgangspunkt heri formulere en klar videnskabelig problemstilling, som er produktiv i forhold til det valgte område
  • evaluere og revidere egne metodiske og teoretiske tilgange
Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:
  • kritisk og selvstændigt undersøge, analysere og diskutere det faglige problem på baggrund af beskrevne intentioner ved hjælp af relevante faglige teorier og metoder og kunne argumentere på et holdbart videnskabeligt grundlag
  • kvalificeret redegøre for relevant forsknings-litteratur
  • tage kritisk stilling til benyttede kilder og dokumentere disse ved hjælp af referencer, noter og bibliografi
  • samle sine resultater i en klar, struktureret og sproglig korrekt fremstillings-form, der lever op til videnskabelige krav om analyse, argumentation og dokumentation
  • i et dansk- og fremmedsproget resume gøre rede for arbejdets intentioner, fremgangsmåde, teoretiske grundlag, analyser og resultater
Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:
  • systematisere kompleks viden og data samt udvælge og prioritere forhold, der er væsentlige for emnet
  • uddrage og sammenfatte undersøgelsens resultater samt vurdere stærke og svage sider i eget arbejde

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget: selvstændigt studier, artikellæsning, møder med vejleder, aktiv deltagelse i gruppevejledning der indebærer arbejde med peer feed-back

Den studerende arbejder selvstændigt under vejledning, og kompetencerne udprøves i det endelige speciale.

Følgende feedback-former kan forekomme på faget:

  • spørgsmål og problemer på møder med vejlederen
  • bidrag præsenteret i forbindelse med gruppevejledning
  • bidrag sendt til vejlederen i forbindelse med opgaveskrivning
  • der arbejdes med underviser feedback samt peer feedback i forbindelse med gruppevejledning

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Kandidatspeciale